torsdag, oktober 29, 2009

Första båten

Okej, paus i sjövägsregler och ARPA.

Det här är Grande Angola, systerbåt till Grande Argentina som var det första handelsskepp jag seglade. Nå, kanske inte identiska systrar eftersom de skiljer sig en aning i antal bildäck för om L/2 och i backens utformning, men i övrigt helt lika.

Har ni sett nåt så anskrämligt? Som om man ansträngt sig för att bygga båten så ful som möjligt. Dessutom byggd i Fiat-plåt som rostar bort på nolltid.

Månad efter månad efter månad fylls de här båtarna, om det är 4 eller 5 stycken, med överbliven skit från Europa som inte längre är oss tjänliga. Men som i bästa fall duger där nere. Alternativt, och mer troligt, hamnar de flesta fraktade varor direkt på tippen. Inte deras tipp, utan vår. Men i deras länder.

Tog den här bilden inne i Amsterdams hamnlabyrint när jag var ute på Navigo, just när Angola ligger vid den kaj som jag mönstrade av vid drygt två veckor tidigare. Rätt nöjd över situationen, att jag var där jag var där och då, att det bara blev en vända ner till Västafrika och inte två som planerat.

Även den filippinska delen av besättningen ombord på Navigo tycktes nöjda över av att inte vara ombord på den gulvita damen. De liksom jag vill mena att tankbåt is da shit! Ändå skulle jag verkligen inte vilja ha den törnen ogjord. Afrika var.. lärorikt.

Inga kommentarer: