söndag, oktober 18, 2009

Fotomisär

Jag tror jag skrev världens längsta text om hur komplett värdelös jag är på foto nyss. För så känns det ibland. Som nu.

Sammanfattat och inte fullt så självkritiskt:

Ut idag, ner till varvet för att få bort tvättbjörnarna från näthinnan. Fyrar av bortåt 140 bilder. Två möjligen tre blev användbara. På dessa testar jag en helt ny väg i efterarbetet eftersom jag ännu inte funnit något för mig typiskt signum som jag trivs med.

Jag hittade bl.a. ett gammalt förråd med en massa dammiga oljefat som fick stå modeller. Ville förstärka känslan av förfluten tid och övergivenhet i redigeringen.

Lyckas det?

Gå in på bildligt och kika! Vad är den spontana känslan? Vad kunde göras bättre för att ytterligare förstärka känslan jag är ute efter?

I need feedback, mkay?

7 kommentarer:

KajsaLisa sa...

Jag hade velat se detta ur en annan vinkel. T ex "uppifrån".

Sedan gör väggen mig lite nyfiken, vad är det för material på den?

Johan sa...

Det hade kanske kunnat fungera. Trasslet var att jag har golvet lite ovanför midjehöjd och står på marken utanför. Jag orkade väl inte klättra upp och in, slö som man är.

Jag vet inte riktigt, målat murbruk av nåt slag ser det väl ut som. Påminner nästan om en gammal fängelsehåla.

KajsaLisa sa...

Väggen hade nog ramat in objekten mer tror jag. Du får jobba lite mer för bilderna! ;-)

k sa...

Häck väck våt fläck - så gör vi med dina tankar om de värdelösa fotona. En fotograf tar snuskigt många foton för att få ut några enstaka bra, så då måste tre av 140 vara rätt bra tycker jag :)

Ang din bild så tycker jag att din bild ser för ny ut för att vara gammal. Kanske ska du konvertera till svartvitt och risa/sketna till dem lite, åtminstone de fat närmast som ser intakta ut :) Det går visserligen att göra med färg också, då i form av lite oxidation samt ha tagit fram lite mer kontrast i bakgrunden, lite råare struktur. En annar variant hade möjligtvis varit om du skulle ha backat lite, om man kan fånga fler saker som ser gamla ut i bilden?

Ja, jag vet inte, jag är inte så bra på oljefat, men jag försökte i alla fall!

Johan sa...

Jag försöker ju tänka så, att de allra flesta bilder faktiskt är värdelösa, oavsett hur skicklig fotografen är. Men jag vill ju öva upp blicken och kunna se att fan, det här blir en skitgrym bild om jag gör si eller så.

Jo, bilden ser ny ut, det har du rätt i. Jag är inte tillräckligt duktig i PS för att göra en ny bild helt gammal på ett trovärdigt vis. Men den redigering jag gjort, förstärker den känslan av svunnen tid? Tanken var väl lite att se rätt in i historien om den här platsen. Visserligen är säkert oljefaten ditplacerade långt efter varvets nedläggning, men du är med på vad jag menar?

Jag prövade lite olika brännvidder och avstånd, och det här blev bäst. Däremot saknade jag mitt riktiga vidvinkelobjektiv. Det är fan att man är lat och inte orkar bära på utrustningen va :)

Jag ska skicka dig originalet, så ska du få se och jämföra.

k sa...

Men du som har väska o allt? :) Jaja.. varför skulle man behöva just Det objektivet idag liksom..

Nu har jag tittat och jämfört, jag hade fullt upp med att göra en egen version så jag missade att lämna feedback :P

Jag är med på vad du vill ta fram i bilden och med din redigering tycker jag att du kommer närmare tanken om svunnen tid än i orginalet. Jag saknar något i bilden som sticker ut färgmässigt, något avbrott i det bruna. Även om man är återhållsam med färgen, tror jag ändå på ett visst bevarande av den retroröda färgen på tunnan, då ser man också smutsen tydligare tror jag. Det är min tanke i alla fall.

Johan sa...

Jaa.. jag vet. Jag är lat av mig, men det är ju rätt sällan jag faktiskt har användning av de där 4 extra millimeterna som Tokinan ger.

Mjo, det går ju att göra på massor av sätt. Den rostiga, den blå och den röda tunnan hade man ju kunnat behålla mättnad och nyans på kanske. Jobbar med lite lasso & ludd också.
En rätt tacksam bild att experimentera med.