torsdag, oktober 22, 2009

Lite thinner i ögat, tant?

Träffade en surjävel förut i affären. Generationer emellan oss. Har man rätt att vara förbannad och otrevlig mot allt och alla på ålderns höst?

Jag fattar inte hur man kan stå ut med sig själv i ständig ilska och misstänksamhet. Tänk att varje dag vakna upp med utgångsläget att allt är skit. Hela världen är skit. Alla människor är skit. Vad har man för anledning att gå upp om morgonen då? Kanske för att göra livet lite jävligare för alla som åtminstone försöker bjuda på ett leende och som fortfarande, trots allt, tror gott om människor. Eller vad?

Såna människor förtjänar en droppe thinner i ögat, tänkte jag.

Hon borde flytta hit. Bittra människor borde det. Här kan de väl bo med besserwissrar och Jantelagsvurmare. Finns det, förutom ständigt vreda gubbar & kärringar, något mer tröttande än människor som hävdar att de är realister när de i själva verket är ogina pessimister som aldrig unnar en annan människa välmående och framgång?

Högt i tak

Jag har snöat in på svartvitt ser ni. Försöker bli bättre på monokroma konverteringar. Svartvitt är skiten just nu, skulle man kunna säga. Men vet ni hur svårt det är att få gråskalan levande och kontrastrik utan att gå till överdrift? Testar ständigt olika arbetsflöden men hittar aldrig något standardrecept.

Den här bilden då. Svart som satan i vänsterkant och ställvis helt utfrätta moln. Jag skulle väl kunna jobba vidare, men jag tycker inte motivet och bilden i sig är tillräckligt speciell för att lägga ner mer möda. Men tja, med förutsättningarna blev det.. ja, någorlunda ändå. Väl?

Hörrni mästerfotografer. Hur bär ni er åt för att få snygga konverteringar? Ser ni bilden på något vis i svartvitt redan vid fototillfället eller hur gör ni? Jag vill veta.

Det är förresten en väldig tur att glädje smittar lättare och har kortare inkubationstid än bitterhet. Mest tyckte jag egentligen synd om tanten och undrade vad för jävligheter hon egentligen fått utstå under sin livsresa. Att formas till ett ondsketroll sker inte över en natt.

En dags flöde av vänliga ord skulle nog ha bättre effekt där än thinner ändå.
Hoppas jag.

Inga kommentarer: