torsdag, oktober 15, 2009

Knäcktips

Under kommande vinter och vår kommer mina levnadsvanor att övertrassera allt som finns på banken. CSN klarar helt enkelt inte av att tillfredsställa kontot på ett fullgott sätt. Jag behöver alltså någon form av sidoinkomst här inom kort.

Det ultimata vore ett i Göteborg sjöorienterat knäck med flextid och övervakningsrelaterade uppgifter som tillåter samtida studier under välbetalda timmars flykt. Men det kanske vore att gapa efter lite mycket (apropå att sikta högt), inser jag.

Jag är väl därför öppen för i stort sett alla idéer. Utom telemarketing.

Så, dela med er av era bästa tips tack. Jag vet att det kryllar av bildade f.d. och nuvarande studenter som hänger på den här sidan från tid till annan.

Vad gjorde ni själva när CSN satte er på diet?

9 kommentarer:

malin sa...

ICA och gymmet såklart! Det sistnämnda blir man väl ingen krösus av, men de förmåner som ingår i form av utbildningar, kläder och träningskort sparar in en hel del. Sedan tycker nog jag att uppskattningen och resultaten från kunderna är värt mer än alla pengar i världen!

Bortskämd som jag är(?) har jag inte heller något CSN-lån utan lånar av pappa istället. Bättre ränta där =)

Så om du har..fel av mig, de kunskaper du Har kan du tjäna pengar på. Kolla runt om någon förening/skola i närheten vill ha gästföreläsare eller liknande uppdrag. Ofta vill de att man har F-skattesedel då, men det brukar gå att lösa på annat sätt ifall de inte kan anställa dig.

Dyra vanor? Kolla in detta: http://old.na.se/blogg/index_pp.asp?mb=115&b=17581

Johan sa...

Gym? Gästföreläsare? Det skulle varit nåt det. Jag är way too ljusskygg för det där. Fast det hade varit rätt kul, om man bemästrar tal inför publik.

Jag tror mer på ICA :)
Det är väl inte så att jag har dyrare vanor än någon annan, men vem överlever på CSN?

k sa...

Ja, du får helt enkelt skaffa barn. Då har du aldrig tid att göra av med några pengar :P

Jag jobbade inte under terminerna av förklarliga skäl, men däremot jobbade jag på somrarna inom äldreomsorgen. På hösten och våren sökte jag stipendier, mellan 5000-10000 varje gång på Adlerbertska och någon mer fond som jag inte minns namnet på. Varje utbildning har ju särskilda stipendier som man kan söka, men adlerbertska tror jag att alla högskolestudenter kan söka. Kolla kolla!

Johan sa...

Höhö, jag skulle tagit med mig ett från Afrika kanske med tanke på min civilstatus.

Imponerande att studera samtidigt som man uppfostrar barn. Men det måste väl bara gå på nåt vis. Imponerande hur som!

Men stipendier är väl en god idé. Jag har faktiskt aldrig sökt något, men det kanske inte är omöjligt att få ett tillskott på den vägen?

Fick du varje termin? Klurigt att motivera?

Jag vet att det finns särskilda stipendier för sjöstudenter. Även för bohusläningar som arbetar för att "bevara sjöfartsarvet och den kustrelaterade kulturen". Borde väl vara nåt för mig kanske :)

k sa...

Ja, det borde du har gjort!

Äsch, det var easy pix ;P

Jao, jag fick nog nästan varje termin förutom det första året. Det är något med att de vill veta att man har för avsikt att fullfölja studierna eller något sånt. Det är ju pengar som ska fördelas och vissa fonder har väl gott om pengar så att man kan få varje gång! Det behövdes ingen motivering för adlerbertska, bara skicka in papper som man kan hämta på skolan eller ladda ner(?). Det var väldigt välkommet, särskilt att få tio papp inför jul var inte dumt.

Det där lät ju som klippt och skuret.. det är bara att ta tag i det, avsätt en dag och kolla runt, inlämningsdatum och skriv personligt brev. Det är inte alla som kräver, men säkert de där du nämner som är såpass specifika. Jag tror också att man kan hitta särskilda stip. för hemstaden, endast för att man studerar högre studier. Det finns allt möjligt :)

Johan sa...

10 papp inför jul? Jo jag tackar! Det hade inte suttit fel det inte.

Ja jag ska definitivt kolla upp det där. Borde väl inte vara helt omöjligt att finna något på nätet, kan jag tro?

Haha. Sist jag pluggade fick man vackert gå ner till bibblan för att bläddra i diverse stipendiepärmar. The times they are a'changing, minsann.

Hanna sa...

Jaaa, dagmatte åt hund =)? Kanske inte finns så många sådana jobb och inte blir man rik heller men jävlar vad trevligt det är. Särskilt om man är hundvän. Märkligt det där ändå att CSN är så lågt att man förutsätts jobba vid sidan av heltidsstudier.

Johan sa...

Ja! Plus att man kommer ut ur kammaren och får röra på sig en hel del? :)

Det är ett fantastiskt korkat system. Dessutom: Vilken annan långivare sätter någonsin en övre gräns för hur mycket du får tjäna under tiden?

Hej svartjobb.

Hanna sa...

Haha, ja precis. Fribeloppet har ju höjts en aning nu, men sjukt att det överhuvudtaget finns ett tak.