söndag, oktober 25, 2009

Sex av 16

Imorgon drar läsperiod två igång och de lata dagarna är därmed över. Det som står för dörren är Sjöfartsekonomi, Sjömanskap C och Nautiska instrument.

Eftersom jag redan sitter på 165p i ekonomi känns den första kursen lite överflödig, även om det kanske kan vara intressant med lite specifik ekonomi. Sjömanskap C är kort och gott samtliga sjövägsregler och en herrans massa simulatorkörning. Nautiska instrument föreställer jag mig att det blir som det brukar: En grundlig historisk inblick samt vad som gäller och är användbart på dagens bryggor.

Tänker lite på den första törnen. Vad visste man då? Inte väldigt mycket egentligen. Men säkerligen uppvägdes vilsenheten av den entusiasm man kände. Lär väl säga samma sak om både ett och två år om där jag är nu. Dock känns första året som den största tröskeln, vilket säkert speglar antalet återvändande imorgon.

Nyårsafton firade jag i Dakar och till Lagos kom jag fem dagar senare. Det var en kontrasternas stad. 8 miljoner människor. Skyskrapor och hyddor. Lyxjakter och kanoter. Det sägs att ingenstans på jorden är ett människoliv värt så lite som här. Det är säkert så. Och säkert är att de halvsjunkna skeppen som vilar på flodbottnen inte är särskilt mycket värda heller. Ute på redden låg bortåt 170 skepp som alla såg ut att snart gå samma öde till mötes i hamninloppet och upp i floden.

Imorgon påbörjar 3:orna sitt läsårs vända till sjöss. Och dit har man själv ett helt år. Känns som en evighet.

Inga kommentarer: