söndag, oktober 04, 2009

Vägen Till Helvetet

Söndag, och jag antar att bakfyllan ännu inte släppt i alla kvartar och stugor runtom i landet.

Idag, regnskurar och blå himmel om vartannat. Solen verkar inte veta hur den ska bete sig medan vinden är bestämd. Jag går runt i det där vädret i en söndagssömnig stad som bara väntar på att få vaggas in i mörker. Höstmörkret, det obönhörliga, är definitivt på väg med våta löv och knutna nävar i fickorna.

Jag tog till slut skydd från en skur på Muséet. Satte mig i ett hörn av restaurangen och betraktade damerna som nästan exotiskt satt på rad som om de vore föremål i en samling. Hade jag haft lite mindre hut och skam i kroppen hade jag förevigat dem där de satt med sina kappor, handskar, hattar och frisyrer.

Restaurangen är fin men något spartansk och det är nästan stockholmspriser i kassan. Tjugo spänn för en kaffe, femtiofem för en öl. Hur har de råd egentligen, pensionärerna?

Jag går, efter dyrt kaffe & påtår, ut i salarna och finner en utställning som är snygg och sparsmakad. Öl, Sprit & Riktiga Karlar heter den och den avhandlar koncist alkoholens historia från 1600-talet till nutid. Intressant. Särskilt med tanke på att Jörnmark skrev desto utförligare i sin bok om vad alkoholen har betytt för utvecklingen av Restaurang- och nöjesliv under 1900-talet i Sverige, vilket jag just läst.

Man får bl.a. veta ölets, vinets och brännvinets uppkomst och betydelse. Det är egentligen inga nyheter men jag fastnar och reagerar på en skylt som förvånar mig rejält.

Enligt den kyrkliga överhögheten kunde nykterhet alltså utan tvivel leda till Högmod, vilket är en dödssynd som renderar fribiljett rätt ner i Helvetet. Kanske en tröst för de som idag legat och våndats i sina (eller andras) bäddar, funderandes på vad som hände igår.

Vidare finner jag två kampanjblad, aktuella för landets första folkomröstning, den om rusdrycksförbudet 1922.

Nejsidan påminner en aning om EU-propaganden gällande snus. Ty det värsta som kunde hända är att spriten förbjuds, varpå man måste avstå kräftor, ty dessa kräva brännvin. Ett dråpslag för en bohusläning, på samma vis som ett snusförbud vore det värsta med ett EU-medlemskap idag, för gemene svensk.

Jasidan kör en annan ytterlighet vilken knappast kan misstolkas.

Nejsidan vann med 51%.

Jag vet inte vilken sida ångestägarna av idag önskade hade vunnit då för snart hundra år sedan, men klart är att sprit & alkohol har haft, och har, en otäckt stor och betydelsefull roll i landet Sverige. Förmodligen hade vi haft ett totalt annorlunda samhälle och jag kan inte bestämma mig för om det hade varit ett samhälle att föredra eller förakta, även om jag ställer mig tveksam till att det hade varit vägen till själva Helvetet.

2 kommentarer:

plupp sa...

Vännen!
Från min "filosofiska sten" med utsikt över en obruten horisont och med havet och vinden sjungande funderade jag över alkoholens roll. Ja eller nej? Svaret blev ett nja, allt är inte så enkelt som svart eller vitt, ängel eller demon. Det mesta i livet är vad vi själva gör det till!

Och Du.....utan höstens mörker skulle kanske inte vårens ljus vara så hett efterlängtat.

Allt gott till Dig!

Johan sa...

Ett nja är väl vad man helst önskar, men om man tvunget måste välja?

Jag hade ingen aning om att prällarna på 1800-talet var så törstiga :)

Detsamma, kära du.