onsdag, oktober 21, 2009

Nya ögon kanske

Jag har i stort sett bestämt mig för att lägga mig under lasern och låta fixa synen en gång för alla. Linser är bra men tröttande. Och dyrt. Åtminstone om man är så pass vanskapt som jag.

Om jag vore född på stenåldern hade jag satt spjutet i mina jaktkamrater istället för i björnen. Jag vore totalt oduglig och jag hade dött av svält eller blivit ihjälslagen. Nu är man begåvad med tur och har blivit född in i en tid med värmande fik, linser och lasermaskiner istället. Möjlighet att överleva finns alltså och man har dessutom goda valmöjligheter gällande korrigeringsalternativ.

Och till Lejas gick jag för att fundera över det hela. Märkte när jag kom hem att jag råkat bränna av en bild när jag fumlat vid kassan för att betala och förmodligen försökt klia mig i nacken samtidigt. Det blev, bortsett från det monokroma, lustigt nog en bild som ganska exakt motsvarar den bild mina ögon signalerar till min hjärna utan korrigering.

Världen som jag ser den

Tänkte såhär. Tjuvoptikern snor mig på ca 1.500 spänn i halvåret, vilket gör 30.000 på tio år. Vilken anledning finns det då att inte korrigera synen ordentligt när man dessutom slipper besväret med linser och glasögon under samma tid?

Laser är bra grejer väl?

5 kommentarer:

malin sa...

Laser är bra skit har jag hört.
Blir däremot lite tveksam av läkningstiden, det sägs att det tar längre tid att Se igen ju sämre man ser. Och, let's face it..då ligger jag brunt till.

Jag förstår ju med att det inte bara är att skära lite i ögat så är det bra, men jag anar också att katastroftankarna skulle anfalla mig med full kraft när jag slår upp mina ljusblå och det inte bara svider bananer, utan att jag inte ens kan se! =)

Men absolut, rent matematiskt går du ju plus. Sen undrar jag bara i mitt stilla sinne vilket extraknäck du hittat dig för att sponsra ett sådant ingrepp. Tell me! =)

Hanna sa...

Haha! Jag tillhör nog en av dem som hade kunnat dölja mitt synfel hyfsat bra i en tid utan bilkörning och stora föreläsningssalar med powerpointpresentationer. Dessutom vore jag väl hänvisad till grottan och bärplockning.

Laser känns läskigt men halleluja vad skönt att slippa linser. Kan tänka mig att det är läskigt att pilla sig själv i ögonen vareviga dag också.

Annars får du köpa ett par coola kulturbrillor som jag har.

Johan sa...

Malin: So I’ve been told. Men tanken finns där ju ändå ja. Tänk om..

Vet inte hur lång läketid det är idag, ett par dagar oavsett synfel väl? Soft ju. Bara käka päron, dricka blåbärssoppa och lyssna på musik. Ingen tv, ingen dator, bara högtalare.

Det ekonomiska ja. Man kan väl säga att drygt hundra betalda dagar med fri kost & logi har gjort gott. Nåt extraknäck blir det troligtvis inte förrän jag är på plats och permanent installerad i Gbg.

Är det inte uselt av den mångmiljonåriga evolutionen att förse somliga av oss med kassa ögon när vi nu är så beroende av synen? Vi tar väl in, har jag för mig, motsvarande 90-92 procent av alla sinnesintryck och all information just via synen. Kan man klaga nånstans?

Hanna: Haha, ja så när jag hade dukat under hade du med andra ord fortfarande suttit och myst i grottan.

Det är iofs rätt soft om man kan bära glasögon som ett plagg. Man får ju direkt ett helt nytt utseende och till det yttre en ny personlighet. Så kulturbrillor på mig, ja vem vet :)

k sa...

Har du råd så är det väl inget att tveka på? Jag är iof inte alls insatt i vilka komplikationer eller hur stora riskerna är, men jag har förstått att linser är ett evigt tjorvande och meckande.

Själv borde jag ha brillor, för jag ser uselt på ena ögat. Så jag skelar faktiskt när jag är trött eller har druckit vin :D

Johan sa...

Jag tror inte risken är större än mikroskopisk. Men den finns där. Som vid alla typer av ingrepp.

Eller så skaffar du linser för ena ögat bara? Det är ju inte så väldans dyrt och jobbigt ändå.

Jaså, det gör du? Och vi har inte fått se detta? Share a fyllefoto snart, tycker jag :)