tisdag, juni 02, 2009

Tyrrenska sjön

Vi befinner oss rakt öster om Sardiniens sydspets och har gått utmed öns ostsida under hela dagen. Här är mycket vackert och vi skiftar snart världsdel; ETA är 21.30 ikväll och destinationen är Rades, Tunisien.

Genua bjöd på regntunga skyar igår vid ankomst men jag fick en fin nedflygning över molnfria alper i ett litet propellerplan efter mellanlandningen i München. Nu är vädret betydligt behagligare än när vi lade ut igår kväll och vi stävar fram i ca 17 knop och sjön är ganska lugn. Jag håller på att bekanta mig båten som bäst, men det märks redan att det ställs lite högre kunskapskrav, bl.a. har en första vakt redan avklarats på bryggan med allt vad det innebär.

Det är en gammal dam det här på dryga 190 meter men som ändå är ganska fräsch, trots att vi alltså pratar RoRo. Hon är tydligen ett franskbygge avsett för militära ändamål ursprungligen. Det innebär bl.a. att spanten sitter tätare än nykära människor, vilket leder till att båten är stenhård och nästan aggressivt vibrerande. Tror aldrig jag varit på en båt som darrat så mycket som den här. Kan nog bli lite si och så med sömnen om man inte är rejält trött när man kryper till kojs.

Besättningen är ganska stor (23 man inklusive mig) och består till största delen av filippinare, vilket jag är glad för. Alltid glada, leende och hjälpsamma människor, dessa filippinare. Och mycket viktigt; kocken är bra!

Vi kommer arbeta med lastning och lossning från sen kväll till tidig morgon. Går allt som det ska med den lilla mängd last vi har beräknas vi lägga loss vid 04.00, då med nordvästlig kurs och destination Barcelona.

Det är gott att vara till sjöss igen.

Inga kommentarer: