söndag, juni 21, 2009

Damm, beck & rock

När vi kommer till Tunis från Barcelona är det lång dags arbete som väntar. Vi tar lots 06.00 och ligger alongside en trekvart senare. Sen är det full fart i dammet och kaoset som råder. Skulle jag ingående beskriva arbetssituationen och människornas mentalitet vore man snart betraktad som rasist. Ändå har jag börjat tycka om den här platsen, om än lite motvilligt; kulturkrockar fascinerar!

Under förra stoppet här hann jag se två soluppgångar innan passet var slut. Denna gång gick det lite smidigare och vi la ut strax efter 02.00 nu inatt. På med den menlösa lotsen, lägg av trossarna, glid sakta ut genom kanal och ränna. När sedan lotsen är avsparkad och skepparen gått och lagt sig vrider vi upp skutan på rakt nordlig kurs mot Genua. Hon kränger till en aning medan maskinerna belastas för fullt; alla sjuttontusen hästkrafter dånar bakom bygget och det rister i hela härket när vi närmar oss marschfart.

När man lägger ut på Hundvakten är det rock n roll som gäller. Nu, när natten är svart som beck ska det kännas i kroppen. Och det gör det. Allt som syns nu är skeppsljusen på redden, ljusen från Karthago på bergssidorna väster om oss och vi äger och älskar havet under de oräkneliga stjärnorna. Nu är det här som allra bäst; känslan av odödlighet och makt mitt i ens ynkliga litenhet i det kosmiskt oändliga är suverän, omistlig och nästan vulgär.

Men man måste ha rock! Helst lite hårdare och helst med känsla av roadtripp och doft av diesel. Jag växlar mellan några olika och inatt öppnade vi med Volbeat - Sad Man’s Tongue följt av D.A.D. - Sleeping my day away. Första låtarna är viktiga (de sätter ribban liksom) och vi fick en extatisk kickstart med tatueringar, muskler och svett. Yeah!

Jag kör inte hela natten eller ens hela återstoden av vakten, utan kommer dra mig tillbaka lite fuskigt redan när hon slår sju glas. Jag hade inte alls behövt vara med på bryggan vid avgången, men det är en stor känsla det här att ratta båten när vi lämnar en kust mitt i natten. Jag vill, får och kan. Dum vore jag om jag inte förvaltar det väl.

Imorgon när vi vaknar har vi midsommar ombord. Jag är skönt trött men mår utmärkt och ser fram emot en avslappnad dag med lite lugnt firande imorgon.

Inga kommentarer: