onsdag, juni 24, 2009

Sjömansquiz

Jag har konstruerat ett quiz här. Alla gillar quiz. Förstapris är kanske en resa till Rom (som du får betala själv) med mig. Jag tänkte en långweekend i mitten/slutet på september när temperaturen är lagom och turisterna försvunnit. Glass (jag bjuder) vid spanska trappan, strosande kring Forum Romanum (gratis), lokalt vin (du bjuder) i en ljum italiensk kvällssol osv. Kunde väl vara trevligt, ja?

Jag tolkar inte uteblivet deltagande som att jag är snål eller så, utan mer som att ni inte är så förtjusta i att resa, och istället föredrar tv-kvällar och hopp i lövhögar på baksidan huset (det ena behöver visserligen inte utesluta det andra).

Det är tio kryssfrågor, en "tänkatillfråga" och slutligen en bonusfråga som skiljer agnarna från vetet. Svårighetsgraden är stigande men ändå ganska enkel, okej?

Så, landkrabba eller inte, here goes:

1. Vilken grundprincip gäller normalt vid möte till sjöss?

1: Högerregeln
X: Vänsterregeln
2: Störst går först

2. Vad kallas skeppskiosken där man bl.a. kan köpa sprit, tobak och godis?

1: Slabben
X: Lagret
2: Kistan

3. Trappa, fönster och golv. Vad benämns dessa tre saker med till sjöss?

1: Löpare, schackel och birk
X: Glidare, glugg och kvark
2: Lejdare, ventil och durk

4. Vilken är den effektivaste kuren mot sjösjuka?

1: Vatten i måttliga mängder
X: Apotekets sjösjukepiller i exakt mängd
2: Brännvin i hejdlösa mängder

5. Vilka är de korrekta benämningarna på tre av vakterna ombord?

1: Hundvakt, Kattvakt och Högvakt
X: Dagvakt, Hundvakt, Plattvakt
2: Barnvakt, Nattvakt, Långvakt

6. Vad kallar man ett upptäckt misstag, exempelvis en felslagen knop, som man inte riktigt kan förklara på något sätt?

1: Jungmans hemlighet
X: Död mans hand
2: Gastens hämnd

7. Dödens triangel är ett känt begrepp inom sjöfarten. Var finns den?

1: Sargassohavet
X: Irländska sjön
2: Vita havet

8. Vad använder man en sextant till?

1: Kalibrerar gyrokompassen
X: Pejlar djup och bottenbeskaffenhet vid bl.a. ankarplatser
2: Mäter solhöjden för att kunna positionera sig

9. Vilken/a lag/ar förknippar man med taljor och block?

1: Mekanikens gyllene lag
X: Thermodynamikens huvudsatser
2: Newtons rörelselagar

10. Vad gör man när man ”trimmar” båten?

1: Ger båten viss slagsida för att optimera stabiliteten mot sidosjö och sidvind
X: Man optimerar motorernas effekt, beroende på hur djupt lastad båten är
2: Skapar skillnad i djupgående m.h.a. ballast mellan för och akter

11. Bryggan på den här båten är 25 meter över vattenytan och fyren i Genua är 117 meter hög. På vilket avstånd, mätt i nautiska mil, kan jag tidigast se fyrljuset på min väg mot hamnen?

Bonusfråga: Var i svenska farvatten är det lämpligast att drunkna, och varför?

Så, det var det. Vi håller väl öppet en vecka kanske? Ett sista villkor: Har man jobbat till sjöss eller på Televerket är man automatiskt diskvalificerad.

Not: Svaret på bonusfrågan är inte ”Nära land” eller ”vid den ekonomiska gränsen”. Det är en geografiskt specifik plats som exempelvis Falsterbokanalen eller Nordkoster som eftersöks, samt orsaken till varför man bör drunkna just där. Om man nu nödvändigtvis får för sig att drunkna.

9 kommentarer:

Åsa sa...

2.
2.
2.
2.
1.
1.
1.
1.
x.
x.
Ööööh?

Jäkla tur att man inte är sjöbuse, annars hade man fått betala ditt vin :S

Minna sa...

Det är lämpligast att drunkna där man inte är ivägen för sjöfart!

Johan sa...

Utan att avslöja för mycket här, men din plånbok ligger för tillfället pyrt till Åsa :D

Minna får underkänt. Booh!

Minna sa...

Men vem vill drunkna lämpligast? Om jag skall drunkna så skall jag drunkna olämpligt!

Men för att svara på dina andra frågor:
1.2
2.1
3.1
4.1
5.x
6.2
7.1
8.2
9.1
10.2
11.2

12. se ovan!

Åsa sa...

FAN!

Elina sa...

Lär väl "torska" som en sill på det här men försöker i alla fall..
1.1
2.x
3.2
4.x
5.x
6.1
7.1
8.2
9.2
10.1
11. Skitfråga.. och så säger jag inte bara för att jag inte vet..

Bonus: Här vet jag inte om du menar att man ska drunkna där det är som högst salthalt i havet så att man kanske flyter? Har hört att Hållö har hög salthalt, så där då? Eller menar du att man ska drunkna där det finns en massa grynnor och långgrunt så att man kan klara sig därför? Inte sjutton vet då jag, i alla fall så gissar jag att Rom nog kommer få vänta. Fast jag gillar Athen bättre.. (surt sa räven)

Johan sa...

Det hårdnar :)

Jag orkar väl inte vänta en hel vecka heller. Dessutom så går ju flygpriserna upp ju närmare avresedatum man kommer, så vid 22.00 söndag bommar vi igen och redovisar vinnare och rätta svar.

Zmilla sa...

OJ det här var svårt..men vad tusan jag bangar inte en utmaning.

1) 2
2) 1
3) 2
4) x
5) här vill jag svara mix mellan x och 2..men ok x
6) x
7) 1
8) 2
9) 1
10)1
11)Nej här ger jag upp innan jag ens börjat...

Bonusfrågan se fråga 11..

Jaja jag lär inte ha råd att flyga till Rom iallafall..:(

Maria sa...

1.x
2.1
3.2
4.2
5.x
6.2
7.x
8.2
9.2
10.1
11.?
12.Öresund - smal kanal där man snabbt blåser iland i antingen Danmark eller Sverige.