söndag, juni 07, 2009

Annika Marklund

Runka till det om ni kan, avslutar Annika Marklund sitt senaste kåseri i Aftonbladet. Bilden hon beskriver är den naturliga kvinnan som har bristningar och celluliter och hår lite överallt. Som luktar, kladdar och fiser, som får diarré, fotvårtor och svampinfektioner.

För det första är jag sur över att ordet runka har blivit anammat som synonym för manlig onani. I samma kåseri benämner Annika kvinnlig onani istället rätt och slätt med onani. Varför inte göra detsamma med den manliga varianten? Jo, för att Annika därigenom tydligt markerar att det är männen som är the scapegoat när det gäller uppfattningen om ”den naturliga kvinnan” och hur hon egentligen ter sig och för sig.

För det andra ogillar jag starkt att bli generaliserad, ty det är vad jag blir. Jag tycker inte om att bli förvandlad till något simpelt förutsägbart köttstycke. Även om jag vet hur jag själv fungerar så tycker jag inte om när andra tror sig veta annorlunda och stoppar mig i en hög av dreglande apor.


För det tredje är det i det närmaste självklart att ingen man onanerar till fisar, fotvårtor eller celluliter. Lika självklart som att kvinnor inte onanerar till navelludd, rövsvett eller näshår. Rätta mig gärna om jag har fel.


Men. Annika skriver ändå bra om ett ämne som faktiskt behöver luftas. Hon pekar på något som är väldigt intressant, nämligen att det naturliga inte längre är det naturliga. En naturlig kvinna ska bara vara, men varje sunt tänkande människa inser att en kvinna som bara är till slut hamnar väldigt långt ifrån vad som anses naturligt. Och allt det här frambringar ideal till yngre generationer som hjärntvättas och jag kan inte låta bli att undra hur det naturliga idealet ser ut om sisådär femtio år. Dristar någon sig till en gissning?


Vidare kan man spekulera i huruvida den här idealbilden egentligen är farlig eller inte. Tja, när bulemi och anorexi når pre-tonår, då är det illa. Och inte har sjukdomarna nått dit för att vi idealiserar Zorn-kullor och Al Bundy.


En cynisk fundering är varför Aftonbladet (kåsören går härmed fri) väljer att publicera den här texten i ”Klick”. Ett magasin vars kärna är mode, skönhet och yta. För att komma runt det måste man hävda att mode istället är konst. Är det en pik till dom egna läsarna? Jag vet inte hur jag ska tolka publiceringen annars. En publicering som viktig, läsvärd och som får åtminstone mig att bli nyfiken på Våtmarker av Charlotte Rochas, boken som är själva anledningen till textens tillkommande.


För det fjärde och sista kan jag inte låta bli att undra hur mansbilden (eller för all del kvinnobilden) Annika Marklund onanerar till ser ut.

6 kommentarer:

Minna sa...

En gammal man (säkert närmare åttio) ringde till butiken och hade hört om "Våtmarker" på radion och ville ha mig att lägga undan den till honom. Sedan sa han att han länge längtat efter en bok som handlar om svenska våtmarker och då kände jag mig tvungen att berätta vad boken faktiskt handlar om. Han blev helt tyst. Sedan sa han att han nog inte skulle ha den ändå och frågade om vi kunde tänkas ha någon bok om våtmarker. Det var rätt roligt.

I övrigt förstår jag inte din upprördhet över "runka". Ni har ju ett "eget" ord för det, vad är då felet med att använda det? Eller missförstod jag dig nu?

Johan sa...

Men då, stackars mannen. Blev han generad? Fick du fram någon annan bok till honom? :)

Men jag gillar inte när ord ändrar betydelse. Ungefär som att ordet "vagga", för att ta ett exempel rätt ur luften med med någorlunda snarlik innebörd, skulle förknippas med kvinnlig onani om säg.. långt fram i tiden, och säger man då vagga så tänker ingen på vagga utan på kvinnlig onani.
Nej, jag tycker inte om'et.

Annika sa...

Hej Johan!

Först av allt: krönikan är publicerad i Sofis mode och inte i Klick!, vilket jag nog själv skulle säga är ännu "värre". Eller, som jag själv väljer att se det: bättre.
Jag tror själv att mina krönikor gör betydligt större nytta
i detta sammanhang, där de blir lästa av de unga tjejer som
faktiskt berörs aktivt av skönhetshetsen, än om de
publicerats i en feministisk tidskrift och lästs av kvinnor
som redan håller med.

För att svara på din fråga: Jag bryr mig inte särskilt mycket om hur folk jag runkar till ser ut. Bara de gör jävligt smutsiga saker med varandra!

Må väl,
Annika

Johan sa...

Hej Annika.

Jag visste inte att Sofis Mode var ett fristående magasin, utan trodde det var en del av Klick. My bad.

Men som du säger är det antingen värre eller bättre beroende på aspekt. En spontan (återigen lite cynisk) tanke är att det är lite som Systembolagets "drick med måtta". Vi tillhandahåller, men se upp!

Hur som helst håller jag ändå med dig att det är en klok tanke att publicera texten i Sofis mode, i och med att man då når den tänkta målgruppen på ett bra sätt. Det borde jag ha tänkt på.

Haha, väl talat. Dirty är grejen.

Tack, och detsamma.

Anonym sa...

Jag haer inge åsikt. Förutom att Annika är fruktansvärt snygg. Det är en oomkullrunkelig sanning.

Anonym sa...

Ja, troligen sa det ar