fredag, juni 12, 2009

Skalman

En het dag, strax över 30° och nästan vindstilla. Frivakten spenderade jag delvis på backen för att få lite sol i tyst avskildhet. Jag roade mig med att hänga över relingen i en timme för att förhoppningsvis få se delfiner eller något annat tjusigt.

Medelhavet har som bekant en annan färg än vattnen hemmavid. Resebroschyrerna gillar att exponera den turkosa färgen ordentligt, det har nog undgått få nordbor. Men här ute är inte vattnet turkost, utan mer djupljusblå och alldeles väldigt klart. Klarare vatten har jag bara sett utanför Afrikas västkust.

Vattnets klarhet hänger samman med hur ont om liv det är i havet. Ju färre organismer desto klarare vatten. Man skulle kunna likställa oceanerna med oändliga öknar, knastertorrt döda - fast våta. Därför var det inte med så stort hopp jag ställde mig och delfinspanade idag.

Istället bjöd timmen på 2 mjölkkartonger, 1 plastfotboll, 1 fiskegarn, några tångruskor och 1 innebandyboll. Men till slut såg jag något en bit framför bogen som på håll påminde om en mörk tallrik. Helt nyfiken på vad det var blängde jag på tallriken tills den kom så nära att den inte längre var en tallrik, utan en livs levande havssköldpadda som kom simmandes i godan ro. En syn jag aldrig sett förr i det fria.

Tänk vad fint. Mitt ute på den här öknen som bara bjudit på lite skräp och tång, så kommer det en paddlande sköldpadda. Givetvis hade jag ingen kamera till hands, men lika bra var nog det eftersom jag då hade missat själva upplevelsen. Och vilken tur att vi passerade den med 8-10 meter till godo; det hade varit för sorgligt att köra ihjäl det enda djur som visat sig på evigheter. Sen att den stackars kraken sprattlande hamnade på rygg av fartygsvågen, det var bara befriande att se.

Jag undrar vad hon gjorde här ute. Vad som är 16 timmar till land för oss måste vara 16 dagar för henne. Jagade hon mat? Killar? Tuffa odds på de sakerna här i krokarna, det får man säga. Jag har ju hört att havssköldpaddorna bara lägger sina ägg på Zakynthos, men dit är det verkligen månaders paddling. Dessutom sam hon åt fel håll, kraken. Men kanske är det med paddorna och Zakynthos som det är med ålarna och Sargasso, vad vet jag.

Oavsett ärende så var det en verklig höjdare att se och det gjorde en redan ljus dag alldeles skinande fin.

Inga kommentarer: