måndag, juni 29, 2009

Halvtid

Idag är det fyra veckor sen jag mönstrade på, ganska exakt på timmen. Och vi ligger åter i Genua och lossar trailers med bl.a. träningsoveraller, öl och elektronik. Fyra veckor, en normal industrisemester. Eller är fem veckor avtalsenliga numera?

Nå, tiden har gått hur fort som helst och jag trivs bra. Båten är okej för sin ålder (byggd -78) och delar ur besättningen är alldeles strålande bra. Ett par av de skickligaste och trevligaste sjömännen jag träffat finns ombord, vilket till viss del uppväger det faktum att vi kör RoRo. Jag tycker inte om kättingar, avgaser och buller. Jag har också svårt för hysteriska stuvare och korrumperade tjänstemän, även om där finns en viss gnutta charm i det.

Nu är det alltså fyra veckor kvar under Medelhavssolen, eller juli ut om jag vill, och i slutet av denna vecka kommer vi anlöpa ett nytt land och en ny hamn. Det ser jag fram emot, även om jag hört att hamnarbetarna där är gjorda av socker.

Inga kommentarer: