fredag, maj 02, 2008

T minus 26

Jag vet inte riktigt hur jag ska förehålla mig till kommande månadsskifte. Jag bestämde mig idag - Det är definitivt så att jag överger Stockholm. Om tillfälligt, det vet jag inte idag.

Känslan är udda, lite sorgesam och vemodig. Det är inte självklart enkelt att lämna promenadstråk och platser man tagit till sig och gjort till sina. Stockholm är en historisk stad mer än något annat för mig och jag har tyckt om att ha Ladulås Riddarholmskyrka, Strindbergs Drottninggata och Vreeswijks Mosebacke runt knuten. För mig att besöka och undersöka när som helst.

Jag har tyckt om att bekanta mig med Vita Bergen och Kastellholmen. Jag har gillat att uppsöka Reimersholmes brännvinshistoria och Hagaparkens vårvärme. Det har varit en fröjd att vandra Prästgatan i Bellmansk anda och se Valborgsfacklorna på Stortorget. Att i skymning stå på Kornhamnstorg och blicka upp mot Stomatolskylten, höjderna mot Brännkyrkagatan och den gamla korkfabriken kommer jag sakna.

Det är som att veta att en relation är på upphällningen utan makt att göra något åt det. Man vill inte genomgå separationen men vet att den är nödvändig.

Jag kommer sakna tunnelbanan, blänket från nackamasterna, Kaknästornet, Skeppsbron och Birger Jarls kenotaf. Synen av Globen från Götgatan, jätteserveringarna på Medis, slingerstigarna i Tanto, min ICA-butik som stänger klockan elva varje kväll och Äppelvikens alla underbara hus. Jag kommer sakna Sveavägens slammer, Strandvägens arkitektur, Skeppen på Skeppsholmen, ljudet ljusen och dofterna från Gröna Lund, myllret vid Slussen och Zinkensdamms trasiga ljusbokstäver.

Under samma känsloparaply trängs dock även glädje. Jag ser fram emot att ha gamla vänner och familj nära igen. Det kommer kännas bra att kunna ägna min båt omsorger genom infall. Jag får små lyckorus av tanken att ha livskamraten om hörnet. Men framför allt känns det helt rätt att ha beslutat om Chalmers i augusti. Nya människor - nya möten. Och Göteborg är en ganska trevlig stad som jag tror jag kan leva med i fyra år.

Men trots att valet görs med utgångspunkt för hur jag vill leva, inte dom fyra närmsta åren utan hela återstoden av mitt liv, känns det som ett steg tillbaka snarare än ett steg framåt. Och jag antar att det är den känslan som gör att det gnager litegrann i mig huruvida jag gör rätt eller inte.

Fast visst är det så att Stockholm ligger kvar om jag skulle vilja återvända. Husen, gatorna och historien ska ingenstans. Och tänker jag Kommandobrygga genomfars kroppen rentav av iver och längtan efter augusti och terminsstart. Att lämna här och komma igång redan nu.

Med det ordet på näthinnan bleknar det mesta annat bort och flytten känns i det närmaste självklar. Det ska jag försöka ha i åtanke varje gång jag får för mig att kommande månadsskifte är ett steg tillbaka istället för ett steg framåt och då saknaden efter alla dom här platserna blir plågsamt påtaglig.

Påminn mig om det och säg ordet högt så att jag hör nästa gång jag ynkar mig inför skilsmässan.

13 kommentarer:

Åsa sa...

Stockholm har inga planer att flytta på sig. Allt kommer att ordna sig :)

Minna sa...

Jag, för min del, tycker att det är lite tråkigt att du ska flytta sjutusen mil bort. Du borde tänka mer på mig när du flyttplanerar så där :D

Johan sa...

Leia: Klart det gör. Det var bara 52 månaders kö på studentlägenheterna på Lindholmen, till exempel :)

Minna: Ja jag vet, jag borde det. Men nu överdrev du ändå något. Jag ska ju inte flytta halvvägs till månen :D

Elin sa...

tror just att jag b�rjat hata ordet; kommandebrygga.

gillar det inte alls. =/

men jag �R glad f�r din skull. tar bara lite tid att v�nja sig.
konstigt. jag planerar flytten till sthlm, och du planerar flytten d�r ifr�n.
jag f�r helt enkelt h�lla st�llningarna n�r du �r borta :D

Elin sa...

kommandObrygga! sällan =/

Anonym sa...

Jag förstår de tveuddade känslorna, de slogs jag också med innan jag bestämde mig. Men jag tror att om man inte provar, så kommer man förmodligen att fundera livet ut hur det hade kunnat bli om man hade gjort det. Om det blir så att man inte fixar det av någon anledning, så kan man flytta tillbaks. Ingen skada skedd, bara plus av erfarenheten.

Jag tror att du får utöka ditt lägenhetssökande till utanför campusområdet.. ;D ..Hisingen är ju bra, och lättare att få lägenhet på än i stan. Själv fick jag lägenhet rätt snabbt hos förbo. Vanligen söker folk hos boplats men testa bopunkten också. Det löser sig!

Anonym sa...

Jag håller en tumme (a thumb) för att det går bra. Det gör det nog. Göteborg lär ju vara det stockholmslikaste som finns, förutom stockholm då. Och tänk vilken mysnostalgi det blir att kunna komma tillbaka sen...
(För övrigt påminner det mig om när jag pluggflyttade från historiska hufvudstaden, ngt som jag aldrig ångrat...)

Johan sa...

Elin: Kommandobrygga, det är ditt nya favoritord! Ja, håll ställningarna ;)

Kenni: Jag tror det är ganska nödvändigt att söka lite utanför campus. Jag tycker campus är rätt trist faktiskt. Man kanske skulle köpa sig en liten lya istället? Har du tips på nåt område med Majornas charm och Biskopsgårdens priser?

Nixon: Thanks. Föreställer mig ett kärt återseende så småningom, liksom du?
Men det kommer nog gå bra. Återstår att se hur csn ställer sig till det hela. 64 veckor återstår, sen är det att förlita sig på deras välvilja att ge dispens.

Semiutilitarist förresten. Jag tycker om dom grundläggande principerna inom filosofin men har svårt att köpa den fullt ut. Det tycks vara lite väl svartvitt ibland, wouldn't you agree?

Anonym sa...

Haha...alingsås kanske ;D Men Hisingen i övrigt är väl rätt bra, om du vill ha goda förbindelser med stan samtidigt som det är nära skolan. Biskopsgården är kanske inte det ultimata, men att köpa ger ju lite fler möjligheter.

Uppe i Guldheden finns det rätt mycket mindre lägenheter som inte brukar ligga så jättehögt i pris och därifrån är det nära till mycket..svettigt iof om du cyklar hem .. :D

Elin sa...

"kommandobrygga.. kommandobrygga.. kommandobrygga.." nä, jag gillar det inte. eller numera är ordet rättare sagt förstört ;P

Johan sa...

Kenni: Det lutar väl åt något på Hisingen skulle jag tro. Fast Guldheden är inte uteslutet. Min kondition talar om för mig att jag bör bosätta mig där! :P

Anonym sa...

Åh vad kul att du kom in! Grattis! Ocha tt det känns rätt:)

Johan sa...

Man tackar. Har visserligen inte fått något besked än, men med tanke på hur intagningspoängen såg ut förra året så ser det rätt grönt ut :)