fredag, maj 09, 2008

Lönnbränneri

Jag gjorde en riktigt skarp retrogrej och brände 2 fysiska skivor för en stund sedan. Minns när jag köpte min första CD-brännare. Måste ha varit 96 eller 97 och den gick loss på 4,300 spänn. Vilken grej det var, bara för 10 år sedan, att kunna bränna egna skivor. Ofattbart dyrt men ändå värt varenda krona. Då som nu. Flashminnen och mp3 är bara för tråkigt. Musik ska snurra och allra helst vara lite repig.

Vädret här utanför fönstret tvingade mig för en stund sedan att göra en egen ivrig Festival Express och en smygande The One I Love. Den första ger bilder av uppkavlade jeans och bara fötter över en brännbollsgräsmatta och svalkande salta havsströmmar runt mer eller mindre nakna kroppar. Den andra visar människor i linnen med handdukar runt höfterna, glada osminkade leenden som stillsamt mår bra efter marelden bland knastrande ved och grillspett under en ljus sommarnatthimmel.

Allt som saknas nu när jag har vädret och skivorna är: En bärbar CD-spelare, en volleyboll, en strand, torr ved, vänner och 48 öl per man, omåttliga mängder grillbart, ett par bjäbbande trutar, ett hav, fyrars blänk och kanske just ett speciellt sällskap att sitta lite närmre än kamraterna får göra när man vill dra en filt runt axlarna. Jag är fortfarande alldeles för ung för att inte önska mig sånt där.

Man borde bränna i lönndom oftare.

4 kommentarer:

noname sa...

en strand, torr ved, vänner och 48 öl per man, omåttliga mängder grillbart, ett par bjäbbande trutar, ett hav, fyrars blänk... kan jag fixa

:)
resten får du fixa..o glöm inte gitarren..

Elin sa...

men visst blir man glad! :D om du vill ha en del av det där får du sätta dig på tåget imorrn och göra oss sällskap i parken vettja! :D

Johan sa...

Tyrla: Alla tiders. Gitarren hänger givetvis med, om du står för sånginsatsen :)

Elin: Attans. Jag antar att det där tåget redan gått nu? ;)

noname sa...

jag sjunga? ta med öronproppar då med!