söndag, maj 18, 2008

En råkall rattfylla

Min nya promenerande vana trogen rörde jag mig ikväll till och från affären per egen maskin. Gick förbi Alviksplan och Vedugnen, via Alléparken som är Äppelvikens hjärta, över spårvagnsrälsen och vidare upp mot Västerled. Träden, vad det nu är för sort, som blommade så fint för bara någon vecka sedan har tappat all blomster och är bara vanligt sommargröna nu. För en sekund kändes det lite höstlikt med den våta asfalten, den klara himlen och nästan fulla månen och dom futtiga sju graderna som skylten på Hotell Sabima visade.

Alldeles utanför hotellet står en ung tjej. Hon är festklädd. Hon har klänning och en jacka och en liten axelväska. Ute på vägen står hennes moped. Skulle tro att det är en EU-moped eftersom den är registrerad och har skylt. Framför mopeden står en polisbil vars personal gör tjejen sällskap på trottoaren.

När jag närmar mig ser jag henne helt nära. Sminket är skevt och liksom utkletat och hon ser misslyckat gothisk ut i ansiktet. Hon är rödgråten och har svårt att stå på benen. Vad hennes tårar kommer sig av är svårt att säga. Kanske har hon råkat illa ut på en fest, kanske har hon insett läget hon befinner sig i. Det är inte helt lätt att avgöra. Vad som är lättare att avgöra är att hennes berusningsgrad tveklöst överstiger 1.0 promille. Grov styrstångsfylla således.

Äppelviken är lite som förr i tiden. Här sker inget ont. Gamla hus, fina bilar, klippta häckar och skötta rosor, ordning och reda. Det är utan tvivel ett av dom mest exklusiva områdena utanför tullarna och det är så idylliskt att det ibland blir för mycket. Folk har pengar här och majoriteten menar nog att det är ganska intressant att visa upp en fin fasad. Inte enbart vad gäller hus och hem. Att det skulle förekomma poliser sent en lördagskväll här är i det närmaste otänkbart eftersom det finns platser runtom i Stockholm som är i betydligt större behov av spontana och rutinmässiga patruller.

Just det där kan jag föreställa mig att tjejen hade i åtanke när hon riskkalkylerade sin färd. Det är nämligen för polisernas skull man kör nykter. Men det var en chansning som inte gick hem.

Jag har ganska svårt att se några förmildrande omständigheter, vad hon än må ha för ursäkt eller orsak till sin fylleresa. Det skulle möjligtvis vara om liv stod på spel, men i samma stund man sätter sig bakom ratten eller bakom styret sätter man andras liv på spel, varför det argumentet oftast faller platt till marken.

Ändå kan jag inte låta bli att tycka lite synd om henne. En rattfylla är förödande eftersom det är ett brott som ingen, inte ens rattfylleristerna själva, kan försvara. Det är förödande eftersom det pekar på usel karaktär och total omdömeslöshet. Att inte kunna hantera alkohol i landet Lagom är bland det mest skamliga som finns. Särskilt i exklusiva kretsar och kvarter. Det försvårar tillvaron så oerhört att ha just en rattfylla i bagaget.

Först kan hon glömma sin moped. Sen kan hon glömma körkortet vid 18. Hon kan glömma lägenhet i eget namn på många år. Möjlighet till lån; hejdå. Myndighetsjobb eller jobb som erfordrar mentalt pålitliga och klanderfria personer. Jobb över huvud taget blir otroligt mycket svårare att få. För att inte tala då om den sociala skammen hon och familjen (om man inte lägger locket på och spelar teater) får dras med.

Hon kan istället sikta in sig på dagsböter, villkorlig dom och eventuell samhällstjänst. Har hon föräldrar som är måna om den där fasaden föreställer jag mig att dom inte kommer stryka henne på kinden och förklara att dom älskar henne ändå. Hon kan sikta in sig på en söndagsångest som sträcker sig månader framöver. Hon kan ställa in allt vad studentfirande heter, om hon nu tar den i år. Hon kan direkt ställa in sig på en helt och hållet festfri sommar. Andra kan ha kul, men inte hon. Föräldrars förtroende byggs inte upp på en kvart nämligen, vilket hon snart lär erfara.

Hon lär också erfara att straff & böter inte är avtjänade och betalda när dom är det, ty samhället kommer fortsätta straffa henne även när hon i laglig mening sonat sitt brott. Och det är där mitt medlidande visar sig; det är illa att man i det här så empatiska, förstående, biståndsskänkande, dansbandsdansande, humanistiska, upplysta, tomas ledinska, jämlika, rättvisa landet går efter parollen en gång kriminell - alltid kriminell. Att ge människor en andra chans är snart lika sällsynt som en snöflinga i Skåne.

Lördagen den 17:e maj 2008 kommer vara det datum som spräckte hennes ulliga inbäddade glasbubblevärld i skärvor. Den kvällen var kvällen då hennes villfarelser om sin egen osårbarhet rasade fullständigt sönder och samman. En Äppelvikens alldeles egen Paris Hilton i miniformat, en av många, snart inför rätta. Jag undrar hur många timmar och kvällar med tårvåta kinder hon kommer ha framför sig den närmsta tiden. Allt annat än tvåsiffrigt vore ett hån mot varenda nykter medtrafikant.

Jag tror inte bara det var jag som tyckte det var rått i luften ikväll.

6 kommentarer:

Anonym sa...

bra skrivet, tänkvärt

men man måste ta konsekvensen av sitt handlande, och jag hoppas att det finns en andra chans, och att samhället inte dömmer så hårt att hon inte har möjligheter i livet.

Anonym sa...

Det var tankeväckande...Ja, stackars tjej. Och stackars dom som hon kunde kört på. Det känns rätt att ändå bevara den humanistiska uppfattningen om att hon faktiskt också är drabbad, inte bara en ond gärningsman. Att se konsekvensen av sitt handlande i den åldern, under fylla dessutom, det kräver sin man/kvinna.

Det är ruttet att saker som hänt ska behöva förfölja en så många år. Ibland är det just sådana händelser som krävs för att man ska vakna, mogna och få större förståelse om rätt och fel. Det är bara det att alla inte åker fast. De som gör det och följdaktligen också får ta påföljden av den, är också dem som faktiskt lär sig pga dem.

Johan sa...

Det är just det som gör att jag ändå tycker synd om henne; samhällets fördömande när straffet är avtjänat. Det straffet är ofta långt hårdare än det lagen delar ut.

En otroligt dyrköpt läxa, får man förmoda och hoppas.

Det påminner mer och mer om hur man gräver i folks förflutna för att hitta nåt ruttet lik någonstans, och nu är det inte bara politiker som får erfara sånt där.

Elina sa...

Om man bortser från att det faktiskt brukar snöa i Skåne så kan jag väl hålla med dig. Om inte om fanns, hur ofta tänker man inte så själv? För henne lär denna fras ringa i öronen många år efter att läxan är betalad...

Johan sa...

"Om inte om fanns, hur skulle..?" är kanske den jobbigaste frågan nånsin, och visst, hon lär ställa sig den oräkneliga gånger.

Kanske gör det henne till en människa med större tillförsikt. Man kan hoppas.

MHz sa...

Jadu, ungdommens dumhet...
Jag har själv kört moppe i fyllan mer än en gång kan jag skamset erkänna... Man tänkte inte längre än näsan räckte då man var 15-16!
Inga förmildrande omständigheter alls, men tyvärr funkar man nog så - man är ju odödlig i sina egna ögon i den åldern!
Tack och lov så gick det bra för mig och jag skulle aldrig komma på tanken att göra en sådan dumhet idag!
Hon fick förhoppningsvis lära sig ett och annat nu och lär nog inte göra om det!
Hon hade ju tur ändå får man säga...
/MHz