måndag, maj 26, 2008

Sunset In Stockholm

Traskade omkring lite planlöst i stan ikväll, käkade kexchoklad och jalla. Vandrade utmed Hornsgatan och sög in allt vad den gatan har att ge. Restauranger, buller, butiker, gamla hus.

Det som varit vardag är det snart inte längre och det är en märklig känsla. Man vänjer sig så snabbt vid en huvudstads utbud. Man blir bekväm, bortskämd, nästan tonårigt pipig av tanken att behöva slita sig från allting. Man hör ”vill inte vill inte vill inte” på repeat inne i skallen.

Vid Zinkensdamm vek jag av, gick norrut, följde Bastugatan, vek av vid Kattgränd och sen in på sköna Monteliusvägen. Tog några bilder där innan jag stack ut på Brännkyrkagatan och ner mot Slussen och Gamla stan.



Dräller av turister nu. Flest tyskar och amerikaner, tycks det. Jag under hur folk resonerar som beslutar sig för semester i Stockholm. Vet dom nåt om stan? Varför väljer dom just den här stan av alla fantastiska som finns i Europa? Japanerna rusar i flock som vanligt utmed Västerlånggatan, allt för att hinna ta så många bilder som möjligt att titta på när man landat i Kyoto igen. Men dom andra, dom som inte stressar, vad är det som lockar dom med Stockholm?


Stack alltså ut på Riddarholmen istället. Såg söders höjder från Riddarkällaren och stadshussilhuetten från Evert Taubes terrass. Mycket fint.


Hade tänkt krångla mig in i Gamla stan igen och hälsa på Gåsgränd och Sven Vintappares torg, men tanken på turisterna höll mig därifrån och jag gick direkt in i t-banan från Riddarholmen via den monumentalt gräsliga ingången där. Gatlopp vore fortfarande ett lämpligt straff för människorna som klubbade igenom beslutet om Centralbron.
Det var vemodigt men fint, nästan överallt, i stan ikväll.

14 kommentarer:

Anonym sa...

Fridfulla bilder...varför ser man alltid luftballonger över Stockholm egentligen? Dem ser man nästan aldrig här...
sorry, men jag har nog inga bra tips på lediga lägenheter vad jag vet idag. Jag ska själv flytta har jag tänkt, men min är nog för stor och för långt bort från händelsernas centrum :D ..

Johan sa...

Jag skulle väntat ett slag till, det var som mest 9 stycken samtidigt över stan. Vet inte riktigt vad det kommer sig av, men det förekommer väl ballonger i Gbg också? :)

Jaså, men var ligger din lägenhet då? :)

Minna sa...

Verkligen fina bilder Johan! Fortfarande tråkigt att du ska flytta men du vet att du får komma och hälsa på mig när du vill (om jag nu kommer dit nångång). Och Gbg är väl inte helt fy skam det heller. :)

Elina sa...

Vackra bilder, fint fokus! Idag var en perfekt dag för fotografering men min kamera hade fått stanna hemma. Fyrverkarbacken, längst upp, hjärteslitande vackert att bara sitta och sola en stund.

Passerade Gåsgränd igår och oavsett hur många gånger jag går där så hoppas jag och blundar en liten sekund när jag går genom att jag teleporteras till en annan tid, ett annat Stockholm.. Sen kliver man upp och in i turistströmmen. Men någon gång..

Anonym sa...

Jodå, det finns säkert en och annan balong som svävar förbi någongång, men inte så mycket som man kan se i Sthlm. Man kanske har bättre överblick där??.. eller fler luftballonger :)

Lägenhetsinfot fick du i mail!

Magnus Thorn sa...

Vackert mannen.

Jag har låtit mig inspireras av dig och bytt bloggdomän. Välkommen på ett besök.

Må gott.

Anonym sa...

Tack för tipset om Ulf Lundells skiva. *ilar till musikaffären* :)

MHz sa...

Titta, här är ju du!
Vackra bilder och vacker text!
Jag åker ner till hufvudstaden själv på lördag, för att titta på sminkade farbröder som spelar rock'n roll, tillsammans med 32 000 andra inbitna fans...
Ha det bra Tusenbroder, jag tittar in igen, nu när jag vet var du bloggar!
/MHz

Johan sa...

Minna: Räkna med besök :)

Elina: Där har jag aldrig varit, och nu börjar tiden bli knapp. Gåsgränd däremot, i ett snöigt februari är det lika vackert där nu som för 350 år sen inbillar jag mig. En dag så..

Kenni: Det är väl bara att knata upp till Skansen Kronan? Det är väl den som ligger vid Guldheden nånstans? Ska checka mailet :)

Kuggis: Kul. Jag ska genast kika efter.

Amlor: Det är "bara" en singel. Och den släpptes -97, så det kan bli tufft att hitta den i butiken. Men det är en vacker sång, väl värd dom små kronorna den kostar om du hittar den.

Magnus: Underlig känsla, ty på lördag är Stockholm inte längre min stad. Åtminstone är jag inte längre kvar då.

Ha det fint själv, jag hoppas spelningen blir värd besöket!

Anonym sa...

Hoppsan så snygga bilder :)

Anonym sa...

Skansen kronan ligger i Haga, men det finns ett najs utkik uppe i Guldheden också, ett vattentorn som gjorts om till café, det får du besöka vid ett tillfälle!

Johan sa...

Kikki: Men se, där är du ju. Jo ballongerna och stadshuset blev väl rätt okej åtminstone :)

Kenni: Det tänker jag minsann göra. Hittar jag ner under sommaren är det dock större chans att finna mig runt Saltholmen och dylika ställen :)

Anonym sa...

Jag förundras nästan varje dag hur vacker vår storstad är. Man hittar ngt nytt oxå nästan jämt. En gata man aldrig gått på, ett assnyggt gammal hus som man inte lagt märket till. Igår var jag i en lgh på söder, på deras innergård stod det en gammal villa som ngn bodde i. Hur skönt som helst. Fatta alla innergårdar som man inte ser.
Kram på dig

Johan sa...

Det är ju en av dom grejerna som är så roligt. Varje promenad hittar man nåt nytt. Och såna där innergårdar, vem blir inte glad och charmad? :)

Kram