fredag, maj 23, 2008

Huvudet invirat i blues

Vaknar tidigt idag. Tänder ljus i morgonen. Det gör jag aldrig annars. Vet inte riktigt vad det kommer sig av, märker bara att jag gör det. Känner mig prestigelös och öm.

Lyssnar på Standing In The Doorway på repeat. Jag tror, idag, att det är den mest plågsamma och vackraste sång jag hört och känner till. För det är ingen låt, det är en sång. Kanske överträffas den bara av Baby om morgonen i vemod, men den får stå tillbaka dom här dagarna.

Jag ser bilder av en nattlig man i ett stort hus ute vid kusten, inrett av ett lyckligt par. Trägolv, kuddar i soffan, sovande katter, höga dragiga fönster, svala färger, september. Sen ser jag henne. Morgonrock, nakna fötter, skrammel i köket, iskall.

You left me standin’ in the doorway, cryin’, sjunger Dylan oefterhärmligt. Just den där meningen med dom rätta ackorden, instrumenten, rösten och särskilt det där ordet, cryin’, skär rakbladsvasst rätt igenom ett förhärdat och ärrat ensamhjärta, som en skalpell genom barnhud. Trots att det inga öppna sår har, så är det som att dom gamla öppnas, skärs, upp igen så lätt av det gnälliga, raspiga, nasala.

Satan, att det går att göra sån här in under huden trängande musik. Musik som väcker gamla kärleksspöken till liv.

För att få henne att lyssna, att se honom, går han ut i farstun och snörar på sig skorna och ställer sig med axeln lutad mot dörrposten, markerar, desperat, osäker på vad han ska säga, om han kan säga nåt. Hon tittar på morgon-tv som om han vore en fluga på väggen, oberörd, men hela tiden totalt medveten om varenda rörelse han gör. Han fäller sitt huvud och några tårar pressar fram, så smärtsamt medveten om sina misstag, om hennes teatraliska obrytbara kyla, om sina fel i det här spelet. Den där kylan som vill ha honom att tala, som vill ha något att ignorera. Så klar över att det inte finns någon väg tillbaka. Natten strid var definitivt den sista.

Dörren slår igen, han försvinner ut bland lövade grusgångar, drar upp jackkragen, mot bilen, och hennes tekopp flyger i väggen och hon skriker rakt ut i sin förtvivlan när hon inte längre hör motorns brummande på gården. Och allt dom kan göra är att hoppas att vännerna inte försvunnit under tiden..

Jag slänger ner fötterna på golvet, vrider upp volymen, går ut i köket och gör kaffe med huvudet fullt av bilder. Somliga dagar är det en nåd att inte ha någon att förlora. Ändå är det just vad jag vill ha; något att vara rädd om.

Han är en jobbig jävel, Dylan.

15 kommentarer:

Anonym sa...

Härlig ordpoesi, det hittar jag här, på din sida! Du skriver bra!

Sjävlklart ska jag meddela dig när jag läst lundells senaste!
Pling plong ha en härlig helg!

Anonym sa...

Ibland funderar man på hur de bär sig åt, de gamla mästarna. De kan knacka på, krypa in under huden och bli kvar där i dagar..
Och jag gillar det här inlägget, kändes svalt på nåt sätt.
På tal om Ulf Lundells nya bok, så ska den sträckläsas i helgen. Det är en ynnest att ha den i händerna.

Må gott mannen.

Johan sa...

Sensua: Jag bugar mig. Vore som sagt kul att höra vad du tyckte sen.

Kuggis: Verkligen. Och ingen gör det som Dylan, han står verkligen i en klass för sig.

Du läser ut den på två dagar? Jag har inte läst Värmen än, genant nog. Det kanske inte spelar nån roll, men ja.. jag väntar nog med Vädermannen tills det är gjort. Såvida inte du har ett motsatt råd att ge söndagkväll. Ha en skön läshelg!

Anonym sa...

Tusenbroder: Det kan nog tänkas att jag behöver några dagar till, inte otänkbart med tanke på att man somnar efter tio minuter varje kväll när man börjar läsa... Men jag ska göra mitt yttersta.
På tal om Lundell köpte jag precis ett ex av hans diktsamling "Tid för kärlek" (1984) för 350 kronor. Originalupplaga, oläst i mycket bra skick! Jag trodde inte det fanns sådana ex.

Lev väl.

Johan sa...

Och Lundell som mer eller mindre kräver klarvakna ögon. Ett par timmars läsning dagtid då? Tid kanske inte finns?

Det trodde inte jag heller att det fanns. Vad nånsin hittade du den?

nurseblog sa...

Dylan är helt suverän! Hans texter kryper under skinnet och berör som inget annat.
Ha en trevlig helg!

Anonym sa...

Baby om morgonen...en favoritlåt.
Glad att du tittade in hos mig :)


//Knurra

Elina sa...

De kan inte leva med eller utan varandra, en ekvation som får händer att gräva sig in i hårbotten och klösa skalpen... Ja, den känns rakt in i själen.

Lori Skoog sa...

Johan,
Yes, our name is Swedish. My husband is 100% Swedish and I am 50% (My father was Ole Olson). Sorry I can't read your language. What do you write about? Your photographs are great.

How did you find our journal?

Lori Skoog

Johan sa...

Linda: Ja, det var ju på tiden va? :)

Elina: Det ständiga kriget ja, det som åtminstone inte jag lyckats lära mig hantera än. Kommer man nånsin att..?

Lori: I'll answer att your place.

Elina sa...

Det värsta kriget för man nog mot och med sig själv. De andra hamnar ute i periferin, fast det är lika påtagligt för det. Kanske innan jag dör lär jag veta om man någonsin kom sig att..

Lori Skoog sa...

Johan,
You write in English very well. I write about many of the things you write about...Is there a way to translate some way through the computer? Obviously you must speak and write English very well. I communicate with a woman in Sweden....A Northeast Angle.
Thank you for your response.
Lori Skoog

Lori Skoog sa...

Johan,
It would be asking too much for you to translate all that text. Just curious as to what you were writing about. Loved the photographs. My husband visited Sweden in 2004 to find some of his relatives...he recognized a boat that he stayed on while he was there...it is in one of your pictures.
Nea, from a North East Angle, is not a relative...she too saw our name and commented to me. There is a link to her site on my journal.
Lori

Anonym sa...

Vackert :) trots det uppenbart smärtsamma, så känns tonen i texten lite hoppfull ändå.

Har du hittat ett nytt hem än?

Johan sa...

Nurseblogg: Helgen var bra. Stilla, men bra. Hoppas din var fin också. Kanske fylld med bra musik, rentav?

Elina: Skulle tro att hur man än lär sig och tror sig kunna spelets regler, vare sig med sig själv eller andra, så hinner omvärlden och man själv ändra på sig tillräckligt mycket så att den mesta kunskapen ändå är inaktuell när man som mest behöver den. Men vad ska man göra, ge upp?

Kenni: Det är klart hoppfullt. Fick bara en sån där släng av "det är rätt skönt att vakna själv ändå", du vet. Men hoppet lever fortfarande i allra högsta grad :)

Nej, ingen ny permanent lya än. Men det ska väl inte dröja alltför länge hoppas jag. Har du nåt tips?