söndag, april 29, 2012

Vlissingen

Idag - dåligt med sömn efter sent anlöp igår. Ganska rolig dag med olika sorters lastning. Så fort man kliver av vakten och andas ut så känner man hur trött man är.

Alltså. Inte åh jag sov så lite och jobbade så mycket idag-trött.
Utan, jag har jobbat fem veckor i sträck och gjort tolv tidsomställningar och sovit uruselt tre fjärdedelar av nätterna ombord och jobbat tidigt till sent utan normala omständigheter eller nånting alls-trött.

Jag fick frågan om jag kunde tänka mig att göra en resa till idag.
Tack, men nej tack.

Ett JA har två goda skäl.
Ett NEJ har mängder.

Två filippinare mönstrade på idag. En matros + en mässman.
Jag är mycket väl medveten om att det handlar om inställning. Skriver man på ett kontrakt som löper över ett halvår, så kan man inte börja gnälla efter 10 veckor. Men handlar det om fem veckor så är man helt slut dagarna innan avmönstring. Och jag fattar bara inte hur de klarar av att vara hemifrån så länge, från allt allt allt de tycker om och håller kärt.

En av styrmännen ombord här, Edmund, har varit sjöman i fjorton år. Av dessa har han varit till sjöss i tio. Där kunde jag verkligen se sorgen i blicken när han talade om sin familj och det ovärdiga i att gå ned i en trång låda (som han kallar hytten) efter varje vakt och han kunde bara inte förstå varför jag inte valde jobbet jag har i hamnen före det här.

Man kan säga att hans reaktion är en av de större tankeställarna jag fått när jag varit ute på båt.

Nu; Vlissingen
Sista utposten innan Danmark och Skagen skymtar.
Till kaj i Göteborg väntas vi komma tisdag morgon, 08:00.
Kanske hojtar till om nåt händer när vi klyver Nordsjön.

Ikväll ska jag betala hyran och imorgon boka tvättstugan hemma.
Ain't that sweet?

Nu; återhämtning innan näst sista kvällen på bryggan.

Inga kommentarer: