söndag, april 01, 2012

Schelde

Tänkte jag kunde visa lite hur världen ser ut, från Antwerpen ut till öppet vatten, utmed floden Schelde. Det är väldigt industriellt och väldigt låglänt, men ställvis lite fint. Omgivningarna gav dock inte det finaste ögonblicket, utan det gjorde två människor i en liten liten segelbåt som vi körde om på utvägen. De vinkade stort och ivrigt mot oss och jag höjde kaffekoppen tillbaks som hälsning. Skulle ju haft kameran där istället, kan jag tycka. Men kanske kändes ögonblicket lite finare, tack vare att jag inte hade den, utan en kaffekopp istället.

Ok, kanske skulle börjat med förra inläggets bild, då vi fortfarande låg till kaj. Men det får bli som det blir. Och jag har ingen aning om varför en del av texten är totalt inkonsekvent i sitt utseende. Är väl läsbart ändå, hoppas jag, för jag orkar inte ta reda på varför.

Så är tydligen Antwerpen tvåa efter Rotterdam och trafiken är tämligen intensiv. Man möter större båtar..

medan lotsen står belgiskt myndigt och övervakar
och samtidigt kör om en mindre båt.

Halvvägs ut till öppet vatten kör vi förbi Terneuzen

och dess mindre charmiga del.

En bulkare ligger och tankar vid sidan om farleden.

just innanför Vlissingen.

..som är den sista "utposten" på norra stranden innan vi styr ut i den grönbruna sörja som kallas Engelska kanalen. Hemskt vad dessa industrier skitar ned, tänker man. Men det är ju vi. Vi som fraktar och vi som köper. Då går man in och skäms lite och hoppas att solen ska gå ned.

Nu kör vi västerut och sedan norröver, in i Irländska sjön.
ETA Liverpool 20120403 0800 UTC.

Inga kommentarer: