torsdag, juli 09, 2009

Svarttanken

När jag fann det här förrådet fann jag båtens hjärta. Idag fanns jag båtens njure.

Ombord finns mängder av tankar. Ballast, bränsle, färskvatten, heeling, trim m.fl. och jag har koll på de viktigaste. Under en ledig stund idag fick för mig att klättra upp i ena skorstenen, varpå jag fann den jag saknat mest; Svarttanken.

I den här tanken samlas allt avloppsvatten ombord. Allt från handfat, dusch och toalett går hit. Och det är väl inget speciellt med det, tänker ni. Septitankar finns ju på alla anständiga båtar.

Låt mig förklara:

Tanken är uppbyggd med tre olika kamrar. I den första samlas all skit, bokstavligen. Där tillsätts vissa ämnen som löser upp och gör bajsmassan till en lös pudding. När den första kammaren är full sipprar det över i kammare nummer två där det förenas med det s.k. gråvattnet, alltså avloppsvatten från dusch och handfat m.m. Massan blir då ännu lite lösare, men nu har en betydande mängd smuts och fetter tillkommit. Dels från tvål och diskvatten och liknande, och dels från mänskligt slagg. När så kammare nummer två är full sipprar det över till kammare nummer tre. Här tillsätts de sista kemikalierna samtidigt som skitpapper och annat som inte är så lättlösligt mals sönder så att massan blir lagom lättflytande och lätthanterlig.

När kammare nummer tre är full pumpas det ut i havet. Ombord på just den här båten är vi 23 man. 23 personer som tillsammans genererar åtskilliga hundra liter svart- och gråvatten per dygn. Som pumpas rakt ut vare sig vi är i hamn, i närheten av en kust eller långt ute till sjöss.

Jag tänkte ni ville veta det ifall ni får för er att bada i närheten av en fartygsled.

14 kommentarer:

Minna sa...

Men tack för informationen ><

Johan sa...

Vi minns den där sommaren, då när vi lät oss omslutas av det gyllenbruna vattnet i Gävles inlopp. Svalde du inte lite också? Fick i håret? :D

Elina sa...

Att jag just innan läsningen skyfflat i mig en något dallrig gräddstuvad pytt i panna gjorde ju knappast min dag. Tack för det. Eller inte..

Johan sa...

Haha, pyttipanna som tar vägen genom tarmarna och sen ut på stränderna. Ska du inte bada snart nånstans, typ östhammar? :D

Elina sa...

Kanske hade tänkt det men med tanke på glädjen i frågan så avstår jag nu.. och för all framtid me för den delen :)

Johan sa...

Vad tråkig du är. Bada bör man :)

Elina sa...

Okej, visst doppar jag mitt fagra skinn men då får du baske mig gå före så får vi se vem som är tråkig :D

Johan sa...

Mja, vi får se här. Jag har svårt för insjöar, som bekant ;)

Elina sa...

Ja just det, förstod att det gick bra att gnälla men när det kommer till kritan så.. Men havet är väl okej, så där kring Grisslehamn eller? Kallt men hav :)

Johan sa...

Vi får se, vi får se. Det är ju ett litet nerköp va, vattenmässigt, men det kanske finns finfina stränder där i närheten?

Elina sa...

Det finns, och nu överdriver jag inte, fantastiskt fina (öde tro det eller ej) klipphällar ute vid Barnens ö där man snarare talar om upp(?)köp än nerköp. Ensligt (kanske för att det är dumpningsplats för fartyg) men hav och vackert!

Johan sa...

Jag tror säkert det finns gott om fina platser där, och vid närmare eftertanke är ju inte jag den som föredrar sand framför berg. Jag hoppas man ges lite tid att se sig omkring kvällstid och kanske även nån ledig dag eller två.

Nerköpet avsåg själva vattnet, jö!

Elina sa...

Äsch, så klart jag förstod det var vattnet.. Klippor is da shit, so to speak :)

Säg bara till om behov av bilburen guide behövs, tror jag kan hjälpa mannen att hitta något trevligt ställe att plaska fötterna i.

Johan sa...

Allright, det ska jag göra. Jag har ingen aning om hur det ser ut där i trakterna eller vad som låter sig hittas på. Lite sällskap vore så klart trevligt också :)