lördag, juli 04, 2009

Drogfri

För ett par veckor sen blev jag drogtestad. Märkligt nervös upplevelse. Som att bli stoppad av polisen, ungefär. Man vet att man är nykter och man vet att man inte kört för fort eller gjort sig skyldig till någon annan överseelse. Ändå blir man lite spak när man blir invinkad. Nåt hittar de väl säkert på att man gjort fel, tänker man.

Hade inte den där killen en cigg som såg lite väl hemmagjord ut sist, på den där festen? Hade jag verkligen koll på mitt glas hela tiden, där på den krogen? Kunde jag fått i mig något passivt eller ofrivilligt? Nu blev jag invinkad i sjukstugan ombord och nervositeten infann sig snart, precis som vid vägkanten.

Cigaretten var troligen helt vanlig, eller så får man inte sig tillräckliga mängder genom passiv rökning. Och jag är förmodligen helt ointressant att droga på krogen. Lite för tung att släpa på, skulle jag tro.

Ty inte ett spår av någon otillåten/olaglig substans fanns i min kropp. Jag är helt enkelt en redig drogfri laglydig kille som fick grönt ljus på alla fronter. Hade det förhållit sig på något annorlunda vis hade jag utan pardon satts på första bästa plan hem och redan varit i Sverige.

Inga fingrar i kakburken här inte!

Inga kommentarer: