söndag, juli 05, 2009

..to see if I still feel

Det bästa med att göra sig väldigt illa är att det oftast inte känns något. Det sämsta är inga andra sinnen duger att undersöka med heller. Känseln är redan utslagen, det svartnar för ögonen, hörseln funkar inte eftersom ljudet av ett eventuellt benbrott/avslitna senor dränks i arbetsbullret och det är svårt att lukta eller smaka på en skada. Man vet att något illa har hänt, men man vet inte vad..

Världen under några spända sekunder

Sen slet jag av mig handsken och kunde konstatera att inget allvarligt hade gått sönder inatt. Inget brutet, inget trasigt. Bara en rejäl kläm- och slitskada. Lite ytterligare belastning, eller senfärdigare reaktion, och en krosskada med återstående benmjöl hade varit den givna utgången, gissar jag. Ton av stål på den ena sidan, ton av stål på den andra och fingrar där emellan, så smidigt. Men för en gångs skull klarade jag mig utan några större blessyrer, något som är ovanligt för mig. Tur i oturen, skulle jag vilja säga.

Nu har jag ett pulserande långfinger som ser ut som en lila pingisboll med lite sårig flikig yta. Värre var inte klantens belöning den här gången. Men nog lever jag än.

Nattens lärdom: Jobba ej industriellt för nära personer som bara låter sig kommuniceras medelst teckenspråk.

7 kommentarer:

Minna sa...

Är det meningen att man ska se en film där i mitten?

Johan sa...

Haha, nej! Försökte du få igång bilden? :D

Minna sa...

Ja, jag trodde ju att du hade filmat olyckan :D

Jag skulle ju frossa :(

Johan sa...

Det hade du gillat va?
You mean unclefucker!

Magnus Thorn sa...

Tur i oturen är väl vad de säger.

Ha det gott mannen!

cocoon sa...

Det är under dom där sekunderna som man är rädd vad man ska få se. Sprutande pulsådror, utstickande benpipor. Usch.

Btw fick en känsla av att det var du som kommenterade hos mig som "jaha"
jag kanske har helt fel men jag har lite problem med anonyma kommentarer pga en speciell person
var det inte du så glöm det

var det du så ber jag om ursäkt för min lite raljerande ton i ett viktigt ämne.

Johan sa...

Magnus: För en gångs skull, ja. Detsamma. Hoppas sommarlovet bjuder på lata dagar, glass och en och annan kall öl.

C: Precis. Jag klöv en tumme på en bandsåg en gång (med handskar på). Enda känslan var värme, innan blodet kom. Det var lite.. obehagligt innan jag vågade dra av handsken.

Sist jag skrev hos dig var väl i din väderleksrapport, Måseskär - Koster, om jag minns rätt.

Mitt "tugg" är väl inte likt denne "jaha's"? Jag fattade, precis som du, inte heller vad människan menade.