tisdag, juli 14, 2009

Skilda världar

Jag lämnar kojen strax efter halv åtta. Rumlar upp i mässen och äter frukost. Kocken har gjort en av sina fenomenala omeletter igen och jag gör en knäckemacka och fixar egenpressad juice av ett par lokalt plockade apelsiner. Jag avslutar med en kopp nymalt kaffe och slukar en dryg liter vatten efter det.

Prick klockan åtta står jag på backen med två skurborstar, en högtryckstvätt och en dunk Industrirent. Där framme är det vindstilla och solen har redan tvingat kvicksilvret över 30 plus. Jag har sällskap av båtens lite loje men alltid leende O.S (Ordinary Seaman) som är påpälsad med stövlar, arbetsoverall och underställ. Tempot är inte högt i hettan och vi skurar och fejar där framme i lugn och ro medan timmarna passerar. Jag frågar om han fryser. Han frågar varför jag inte vill vara vit. Jag frågar om han är rädd för solen. Nej, säger han, but if I remove my clothes I will turn black. Sen går vi loss på ankarspelen och vi pratar inte mer om hudfärg, sol och olika ideal. How old is your girlfriend, frågar han istället. I don’t have a girlfriend, säger jag. Why not, undrar han. Why should I, replikerar jag.

Sen berättar han att han mönstrar av om sex veckor och ska vara hemma i två månader innan det är dags för nästa sexmånaderskontrakt på en ny båt, någon annanstans i världen. Hopefully I will meet my girlfriend on my vacation, säger han längtande, tusen mil hemifrån.

När vi är klara och går för lunch ser jag honom gå för att hänga tillbaks redskapen där vi tog dem, och jag tänker att jag mycket väl vet orsaken till varför I should have a girlfriend, men jag kan inte förstå varför vår O.S borde det. Hans uppgivna och tomma blick när han torkar svetten ur pannan vid verkstaden skvallrade tydligt om samma obönhörliga insikt.

6 kommentarer:

k sa...

En fin stunds morgonläsning..

Different views but the same same needs!

Johan sa...

Indeed, men med så olika förutsättningar och villkor.

Elina sa...

Det är nog inte lätt att dela den man älskar med havet som jag kan tänka mig är en kärlek svår att toppa..

Johan sa...

Duu.. det där lätt inte så hoppfullt. Somliga har en skrivmaskin, andra havet. Men måste svartsjukan vara där? Det är ju en läggningsfråga man bara kan hoppas accepteras..

Elina sa...

Nej, det lät kanske mörkare än jag menade, ha(v) i minnet att jag vandrat genom skärselden och kommit ut helskinnad..

Det jag menade var att vissa kärlekar, som havet och skrivmaskinen, kan sluka upp rätt mycket av ens tankar så att annat ibland kommer i andra hand vilket inte alltid är så uppskattat. Tror jag. Utan att vara utan hopp :)

Johan sa...

Jomen jag förstår vad du menar, även om jag idag har svårt att placera någon i andra hand. Om hon inte är stygg, vill säga. Men då går jag sannolikt innan. Får man hoppas.

Men med andra ord: Du är inte hopplös :)