onsdag, april 16, 2008

Nytt öga mot världen

Jag måste ha en ny kamera. Ganska medveten om mina begränsningar söker jag bland användarvänliga, relativt lättfattliga och prismässigt överkomliga maskiner. Jag har ingen lust att kasta en pärla till ett svin och tycker att det vore vettigt med en sansad ingångsnivå när jag tar steget från en kompakt systemkamera till en ”fullblodare”. Det står nu mellan två val:

Nikon D40 eller Canon EOS 400D.

Av allt jag kunnat läsa mig till är Canon stråt vassare tekniskt medan Nikon är mer följsam och har fått bättre recensioner överlag, både av professionella och amatörer, över hela registret från erfarna fotografer till glada nybörjare.

Valet borde ju därför vara självklart, men det som tar emot är att jag haft Canon förr och varit nöjd. En Nikon är alltså okänd mark. Och okända marker står man lite trevande ambivalent inför, som bekant.

Jag tycker att jag varit ganska rigorös i letandet, men möjligt är att jag ändå missat någon finfin kamera i samma klass. Finns det någon annan kamera i samma division som kan slå sig in mellan dessa?

Vet någon råd?

21 kommentarer:

Minna sa...

Du är en sån prylwannahave! ;D

Johan sa...

Yeah, so!!? :D

Åsa sa...

Haha!
Håller med Minna.
Hur låg prioriteringslistan till egentligen??

:P

Johan sa...

Ni fattar ju ingenting. Man måste ha en bra kamera.

Prioriteringslistan? Jag tror jag prioriterar Nikon före Canon :)

Åsa sa...

Mja.. jag tänkte på andra prylar så som telefon, skrivare, scanner.. öhhm var vad det mer du behövde?
Men jag ska vara tyst.. sååå tyssst!
:P

Johan sa...

Mobil får vänta, den jag har funkar ju nu. Skrivar och scanner har jag också.

Det är väl bara en ordentlig kamera som saknas nu. Och en fjärr till datorn. Och kanske en bättre dvd. Nya satelliter också.

Åsa sa...

Och, och, och...





(Tyst Åsa, tyyyyst!!)

Elin sa...

jäklar va du shoppar nu! :O

men du.. "with canon you can" :D
var det ett bra råd? =/

Anonym sa...

Hur ligger dom till prismässigt?
Jag är också sugen på en..

Johan sa...

Elin: Sådär bra va? Men bäst hittills iaf :)

Kajsalisa: Det varierar lite. Från ca 4.000 och uppåt. Kolla på prisjakt.nu
Där finns priser, bilder, recensioner, omdömen och prisutveckling och allt.

Anonym sa...

Ja, det är jobbigt med alla val man måste göra hehe..jag letade länge efter en bättre digitalkamera då jag tröttnat på att släpa runt på en vanlig ärvd systemkamera med gigantisk blixt :) ..en pentax..den tog finfina bilder..men tråkigt att vänta på framkallningen. Jag kollade på Canon också och var inne på den..men så blev jag trött på att inte kunna välja och impulsköpte en enklare variant..panasonic lumic DMC FZ8, som faktiskt är helt ok. Den är bättre än en kompaktkamera, men det går inte byta objektiv. Det är 12 ggr optisk zoom och det är bättre att gå efter det än pixlar...men det är bara att prova och känna vad som känns bäst.

Tänk på att de för 4000:- har inget bra objektiv, så det blir inte riktigt så billigt om du vill kunna använda den till fina bilder ..Lycka till :P

Johan sa...

kine: Canonkameran har 4 miljoner fler pixlar än den från Nikon, men jag ska inte göra några väggstora kopior ändå, så jag bryr mig inte om den detaljen.

Ett objektiv tillkommer naturligtvis, det är jag medveten om. Magkänslan säger Nikon rakt av nu, så jag tror jag lyssnar på den. Men jag ska kila iväg till ett par fotoaffärer och höra mig för också :)

Anonym sa...

klart du måste ha en kamera!

morsan köpte en sån till höger tror jag det var, men har inte hört nått ännu.. men farsan verkar gilla den..
/tyrla

Anonym sa...

hej var tvungen att spana in din blogg:)
är du Bohuslänning!!! vad roligt, det är jag med, från Strömstad, men nu hållelr jag till i Karlskrona:)
Skön blogg du har!

mvh Johanna

Johan sa...

tyrla: Jag har hört bra saker om den också. Du får gärna ropa till om du får några omdömen. Bra som dåliga.

Johanna: Åh, trevligt. En like :)
Så japp, det är jag. Med rötter från Smögen på pappas sida och Bullaren på mammas. Växte dock upp i Uddevalla större delen.
Kul om du gillar bloggen :)

Anonym sa...

hahaha det är ju helt sjukt, jag är halv bulling, men växte upp i strömstad... har röterna i Fagerhult i bullar´n
:)
haha, världen är sjukt liten måste jag säga!

Johan sa...

Tänka sig va. Halvbulling. Det lät roligt.
Morfar är från Hällevadsholm och mormor från Hedekas. Måste dock erkänna att jag inte varit där sedan släktträffen när jag var två år..

Roligt med små världar ibland tycker jag :)

Anonym sa...

hahaha:) ja hedekas och hälevadsholm gills väl nästan;)
du har inte missat något, tror inte det har hänt så mycket där sedan du var 2!
:)

Johan sa...

Haha, jag skulle tro att du har rätt. Tiden går helt klart långsammare på vissa platser :)

Anonym sa...

Vet inte om du varit inne på www.cyberphoto.se, men där har de testbilder från bägge kamerorna.

Personligen skulle jag nog valt Canon-kameran, även om jag själv har kört Olympus-kameror ett tag...

Fast bägge kamerorna har fått toppbetyg hos Cyberphoto, så du blir nog nöjd oavsett vilken du väljer...

Johan sa...

Tack för tipset Janne. Jag ska kika där.

Om jag förstått saken rätt så lirar Canon i en lite högre liga, men med tanke på pris och användarvänlighet så har ändå Nikon ett försprång.