fredag, april 11, 2008

Csn versus Oljedollar

Fixar med ansökan till Chalmers och högskolan i Kalmar. Vem håller reda på betyg från ett annat århundrade? Inte jag. Därför samtal hem.

Ringer så till gymnasieskolan samt komvux. Jag fick nämligen betyg 1 i svenska av Elsa Backman. Fick spendera en höst före KA4 med att justera den siffran. Det verkar som att dom faktiskt löser det här och fixar fram erforderliga papper till mig, både gymnasium och vuxenskolan.

Då återstår; vilken skola sätter jag som 1:a val?

Göteborg ligger på rätt sida och Chalmers klingar bättre men staden som sådan lockar inte. Funderar visserligen på att välja Kalmar bara för att reta Goa Göteborg. Självgodare stad får man leta efter. Men sätter jag mig i Kalmar, som jag aldrig ens varit i och alltså är lite nyfiken på, har jag lika långt till havet som jag har nu. Det är inte bra. Det hörs ju på namnet att Östersjön är en sjö.

Ett tredje alternativ är offshore under några år. Bra tider, bra pengar, skitigt jobb. Fysiskt jobb, det behöver jag. Visserligen lite öken att riggen står still, men där är hav så det räcker och blir över. Fast där lär man stå, med långa blickar av avund mot passerande skepp på väg mot horisonten.

Beslut om kust tas i helgen. Beslut om csn eller oljedollar i juni.

14 kommentarer:

Anonym sa...

lyssna på ditt hjärtas röst, då kan det inte bli fel! :) offshore låter helt fantastiskt men det är attans så långt bort. :/ sen vad du än väljer kommer jag alltid att stötta dig till 100 procent och jag är övertygad om att du kommer att ta det bästa beslutet. :)

Anonym sa...

åh, det funkar med citron alltså! Cool, det ska jag testa!! tack för tipset ;)

Johan sa...

elin: offshore är ju betydligt närmre än vad ett lastfartyg normalt har för rutt. men det där andra lät bra, med 100% :)
vi får se hur saker utvecklar sig. jag har ett tag på mig att bestämma mig.

maggish: så lite. med rätt beskärning blir träden helt fina. testa :)

Anonym sa...

Utan att veta hur antagningskvoten ser ut i förhållande till hur många som söker för just den utbildningen, så brukar det vara svårast att få plats på Cth..då är det en idé att söka det som första hand.

Om det visar sig att du ångrar dig, kan du ju kanske ändå få en plats i Kalmar om det inte är fullt där! De tar ju in folk första veckorna på terminen om det inte är fullt eller att folk hoppar av.

Om du väljer Kalmar som första och kommer in, har du mindre chans att komma in i Göteborg pga längre köer. Det kan vara ett sätt att försena beslutet lite i alla fall :)

Det brukar bli bra i slutändan ändå, det är bara vägarna dit som skiljer sig åt..

Johan sa...

kine: Beslutet är fattat; det blir chalmers som no:1. Ditt resonemang stämmer ju, plus att helhetskänslan får avgöra. Och den talar ganska klart för mig ändå att det är Chalmers som gäller. Dessutom ligger ju Lindholmen i Bohuslän, och inte i Crappy Västergötland som resten av staden :D

Anonym sa...

Chalmers låter som givet val. Hos mig då... Havet är havet och ingen sjö i världen kan ersätta det.

Ha det gott mannen.

Johan sa...

kuggis: Chalmers är det givna.

Havet är havet, men faktum är att även en Mälare med blå någorlunda ytor kan fungera som surrogat under en stund.

Anonym sa...

då har du inte sett min del av östersjön.. :)
/tyrla

Johan sa...

tyrla: haha, kan vara så. var finns del av din sjön då?

Anonym sa...

ulf lindell sjunger om måne på haväng,
å precis där en liten bit norr om haväng e min del av sjön :)
/tyrla

Johan sa...

tyrla: Aha, bland falkarna och fåren? Men du har rätt, jag har aldrig varit där. En brist har jag förstått. Hög tid kanske?

Anonym sa...

ja verkligen! :)

/tyrla

Anonym sa...

har du vägarna förbi, tar jag dig på en tur under månen på haväng /tyrla

Johan sa...

Det är avtalat!