söndag, april 20, 2008

Kastellholmen

Jag har aldrig tidigare satt mina fötter på Kastellholmen, trots att man rundat ön så många gånger med Djurgårdsfärjan och trots att man trampat runt på Skeppsholmen ännu fler gånger. Men just ut till dit ut har aldrig tagit mig. Rätt korkad är man om man inte läser på om platsen innan man tar sig till den. Men eftersom det var ett impulsinfall så fick lärdomen införskaffas vid hemkomst istället.

Jag tog med mig kameran och försökte fånga några bilder. Holmen är inte särskilt stor och det var inget överflöd av vassa intressanta motiv. Satsade istället på att fixa lite mer udda bilder än helt vanliga typiska motiv. Några spretiga hittade jag som av ingenting blev rätt okej.

Genialt placerade, alla tre. Gamla Stan i bakgrunden.

Overkill maximus? Plötsligt känns bojplaceringarna självklara.



Inga albatrossar precis. Men dom satt och stod snällt och lät sig plåtas helt nära. Ändå lyckades jag inte få till någon ordentlig bild. Det som störde var..

Gröna Lund! Ett vykort tyst och stilla, ja jag vet. Från foten av Kastellet.

Vårligt mastarbete på briggen Tre Kronor. Man blir avundsjuk, men ändå inte. Jag älskar båtar, men avskyr riskabla höjder.

Från änder, mastarbete, livbojar och löjligt överdimensionerade motorer går jag längs norra kajen på Skeppsholmen, in mot stan igen. Där mår man bra. Där kryllar det av hundraåriga skepp av alla slag. Där finns oändliga möjligheter till superba foton.

När jag införskaffat ny kamera ska jag göra någonting bättre av den sträckan än jag gjorde med Kastellholmen idag. En holme som trots allt är en liten pärla, mitt inne i Stockholm.

Hemma igen är jag nöjd - det har varit en lång bra söndag!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Fina bilder! Du ser ut att ha haft en skön dag med vackert väder! Det har det även varit här.

Men å anda sidan föredrar jag nästan hällregn och stormar och/eller kraftig dimma.

Nina sa...

Kanonbilder! Kul att ta del av.

Minna sa...

Åh, jag längtar till Stockholm och till sommaren när jag ser dom här bilderna!

Anonym sa...

Härliga bilder! Jag gillar de rödvita bojarna mot den svartgrå bakgrunden..och blåa himlar..vem gillar inte det? Idag måste ha varit varmaste dagen hittills, i alla fall här..längtligen :)

Elin sa...

jag b�rjar tro att jag har n�gon slags f�rk�rlek till livbojar..dom �r s� vackra! p� sitt eget lilla fula vis :) skulle vilja sett de d�r m�nnen som kl�ttrar i masten..s�nt har jag nog bara sett p� film.. =/

verkar som du hade en riktigt underbar utflykt ig�r! :) h�rliga bilder. �r v�ren h�r p� riktigt nu? :)

och du f�rresten, fina spisar! :D

Johan sa...

Åsa: En bra dag, verkligen. Lika jobbigt fint väder idag, haha!

Nina: Kul om du gillade dom :)

Minna: Klart, det gör jag också. Känns sådär halvsurt att man kanske är på väg härifrån..

Kenni: Det kortet blev nog bäst, trots att jag mer eller mindre bara tog det i farten. Kunde ju ansträngt mig lite mer och fixat rätt fokus och sånt där, men det blev väl rätt ok ändå.

Elin: Det är då rejält med vår idag också. Och spisar, jajjamän. Du lär dig :)

Anonym sa...

Stockholm är Stockholm. Speciellt när våren nalkas.

Och de där motorerna...

Ha det gott mannen.

Johan sa...

Argare bestyckad småbåt har jag aldrig sett. 600 hästar på 7 meter gummibåt..