tisdag, april 22, 2008

Allt jag har

Läser lite olika saker på e24.se och faller in på en artikel i vilken telekomdinosaurien AT&T spår en femtiofaldig ökning av trafiken på internet fram till år 2015. Något som nätets kapacitet idag inte skulle klara av. Det vore som att placera Essingeledens samlade trafik på en cykelbana. Det talas om kollaps redan om tre år.

E24 ställer då en läsarfråga:

Beaktar man siffran i det gröna fältet är det omöjligt att inte dra slutsatsen att den normativa svensken är en ensam människa. Och det känns nästan lite sorgligt. Ungefär som: Släkt och vänner är alla döda, och nu dör snart internet också. Livet är slut. Jag tror jag går och hänger mig.

Men hur hamnade det över huvud taget några svar i det blå fältet? Svenskar är helt uppenbarligen inte bara ensamma; dom är korkade i sin ensamhet också.

Mitt svar blev rött. Med gula och gröna inslag. Internet är enormt praktiskt, men dess potential och alla dejtingsidor till trots; det skapar mer ensam- än tvåsamhet.

Internet, för folkets bästa, behöver kanske tid- och datamängdransoneras. En idé som Jim Cicconi, vd för AT&T, inte tror på, men som kanske inte är så dum ändå.

13 kommentarer:

Åsa sa...

Ja, det är allt jag har :S
Hjälp!

Datorn är svår att leva utan men ingen omöjlighet, bara jag blir skänkt en skrivmaskin med ordbehandlingsprogram.

Johan sa...

Tror banne mig jag ska köpa mig en mekanisk skrivmaskin. Bara för att få känna hur det känns med damm och färgband och rättstavning via omskrivning och x-ning.

Åsa sa...

Ve och fasa, du må fixa det men jag, aldrig.
Vet du hur rött det blir när jag skriver?!

Min eldrivna skrivmaskin fanns inte kvar i källaren. Den lät alltid konstigt när man tryckte på P:et, det var tider det :/

Johan sa...

Det krävs väl alltid någon form av dator/processor för ordbehandling.

Frågan var ju om vi kommer sakna internet.

Åsa sa...

Svaret va ja..
om du missade det..

Anonym sa...

Ja, det skulle vara svårt utan all bekvämlighet och allt tidssparande. Med bara några klick har man betalat sina räkningar, letat efter bostad, bokat semester, kollat eniro efter telefonnr, msn:at sina vänner, kollat nyheterna, tagit reda på vilken affär som säljer en viss pryl, googlat konstiga ord och kollat in mormors gamla hus med flygfoto.

Det blir hårt..men jäklar vad skönt. Man fåår ägna varenda eftermiddag till en eller ett fåtal saker, utan dåligt samvete för allt man var tvungen att hinna med...för att man kunde :)

Anonym sa...

Jag har faktiskt försökt ransonera min tid på internet den senaste tiden, det är så lätt att fastna i flera timmar när jag behöver göra annat.

Jag håller med dig om att det skapar mer ensamhet än riktiga möten.

Johan sa...

Kenni: Just det, allt sånt. Kommer du ihåg förr när man behövde bestämma tid och plats när man skulle ses? Idag bland överflöd av mobiler och internet låter det nästan romantiskt..

Mary: Låter klokt. Jag ska testa det endera dagen. Gissar att det går ganska fort att få mer innehållsrika dagar.

Anonym sa...

Nej det gör det inte;)

Anonym sa...

Eller jo man kan ju alltid diska lite mera:)

Anonym sa...

Svar: Mja du .. en del gånger tappar jag fanimej bort mina brillor jag med, men då jag har rätt så liten lägenhet finner jag dem rätt så lätt också.

Jag har en Fujufilm finepix, S5700.

Anonym sa...

Idag kom boken :D ..den är jättefin!

Johan sa...

Mary: Jag tar det som en pik ;P

Kenni: Kul att höra. Skrev ju just några rader om det, precis innan jag läste din kommentar. Hoppas du gillar den :)