torsdag, februari 05, 2009

Strandhugg

Om det är någonting som är signifikativt för tankmarknaden så är det att man aldrig riktigt kan veta vad som gäller. Vi blev inte liggande på redden mer än en natt och nu får vi inte riktigt all last vi vill ha. För min del gjorde det inget att vi kom till kaj en dag tidigare, snarare tvärtom eftersom det då gavs möjlighet att knalla i land några timmar.

Edinburgh är en härlig stad. Trevliga människor, vackra omgivningar och historiska platser och byggnader i mängder. Passar en sån som mig utmärkt. Sist jag var här kände jag ganska starkt att, ja här skulle man faktiskt kunna tänka sig att slå sig ner. Den känslan lät inte vänta på sig den här gången heller. Det är en bra stad som egentligen bara har en nackdel; maten. Det skotska köket är ganska bedrövligt med vidrigheten Haggis i spetsen. Dock finns ett undantag: Dom vet hur man gör fantastisk fish n’ chips! Och det undantaget passade jag på att hugga i mig. Men annars - helt underbart att vandra stadens gator. Dessutom kompenserar man maten dryckesvis nästan mer än väl genom alla whiskystores. Köpte, trots utbudet och min conesseurska läggning, bara en mössa och fotovantar.

Ostkust

Även igår fick jag läge att kliva i land. Tog mig då istället till staden vi bara körde igenom sist: Glasgow. På tåget dit kom jag på mig själv med att veta i stort sett ingenting om den, och jag kom väl därifrån med erfarenheten att där inte är lika turistigt som i Edinburgh och att shoppingmänniskor trivs bättre i den västra staden. Gjorde ändå det högkulturella i att besöka The Gallery Of Modern Art. Och därinne fattade man väl om möjligt ännu mindre än man gör på Stockholms motsvarighet.

Västkust

Just nu håller vi fortfarande på med lastningen och det drar ständigt ut på tiden. Lotsen är beställd till halv tolv imorgon på förmiddagen, men hur det blir med den saken kan man alltså aldrig helt säkert veta. Utfarten blir nog nice, om vi nu går dagtid, innan vi styr söderut igen. Det mesta av snön är borta men bergen är fortfarande vitklädda och gör inramningen väldigt vacker, nästan norskt fjordig. Nästa hamn är Amsterdam.

8 kommentarer:

Nina sa...

Helt fantastiskt vacker Ostkustbild, Johan. Blev fullkomligt...betagen av den.

Skepp ohoj till Amsterdam då!

Åsa sa...

Ett mer blankt/oförstående ansikte får man leta efter när du vandrar genom modernas lokaler..

Kul att se att du iaf försöker!

Är du hemma de 26/2 så sänker jag mer än gärna en öl med dig på Mortens Krog.

k sa...

Det där slottet ser tjusigare ut än jag minns det. Det enda jag minns är att jag satt nedanför det och tjurade för att jag inte fick se Iggy Pop senare på kvällen.. Men även som protesterande 13-åring hade jag förstånd att inse att Skottland var osedvanligt vackert. Ett privilegium att få besöka sådana ställen på din resa! Och sköna bilder, jajamän!

Johan sa...

Nina, roligt om du gillade den. Alltid kul att höra. Vädret var skit i tisdags, nöjd att åtminstone en blev någorlunda. Roligare att knäppa lite annat också än den sönderfotade Royal Mile.

Åsa: Hähä, konst är inte min grej, men huset såg så tufft ut utvändigt och när det ändå var gratis, så why not.

Mortens minsann. Är du i krokarna i månadsslutet? Jag är tyvärr inte hemma förrän i mitten av mars.

Kine: Yes, huset ligger dessutom snyggt där på kullen. Försökte googla fram det - resultatlöst.

Ja, Skottland är fantastiskt. Alla borde ta sig hit nångång. Lustigt med Iggy Pop förresten. Han är med i nån reklamkampanj här nu och prydde bland annat Falkirks järnvägsstations jättereklampelare. Så jag fick åtminstone en liten glimt, om än tyst, av mannen.

Anna sa...

Åh, nu fick du mig att längta tillbaka till Edinburgh. Jag håller med dig, verkligen en stad man skulle kunna bo i. Jag bodde där i 6 månader och det var alldeles för lite!

Elina sa...

Fina bilder Johan, jag är smått avundsjuk men dock ej missunnsam :)

Johan sa...

Anna: Man blir avundsjuk, sex månader i staden är inte illa. Man undrar lite varför du övergav den?

Elina: Jaa.. du borde ta dig dit nångång. Skottland måste upplevas :)

Anna sa...

Jag gjorde praktik på ett företag där och det var endast under 6 månader. Jag längtar ständigt tillbaka.