lördag, februari 14, 2009

Mellanlandning

Danmarks nordligaste punkt, Skagens Rev, hade vi tvärs styrbord just vid solnedgången. Vidsträckta stränder, silhuetter av små hus, fiskebåtar på ingång med armador av sjöfåglar efter sig. En timme senare skymtade vi det svepande ljuset från Vinga fyr. Skagerrak var förödande magnifikt ikväll.

Vid svensk kustkänning lät vi ankaret löpa fritt och med lastrummen tomma måste det låtit som åska in över Brännö Donsö Styrsö. Ärendet här är proviantering och ett mindre besättningsbyte. Strax före midnatt hivar vi ankaret och styr söderut inatt, ner mot Öresund och in i Östersjön.

Vi går mot Ryssland.

8 kommentarer:

Johanna sa...

Johan! Vet inte om du hinner läsa det är eller ifall du har tillgång till tv, men cash-dokumentären repriseras om en stund, klockan 13.30 på svt 2.

Johan sa...

Åh, så bra. Jag bänkar mig på sekunden!

Tack för tips :)

Elina sa...

På vilket djup har ni ankaret då? Menar, ni kan väl inte låta det skrapa runt på botten bara så där.. eller?

Johan sa...

Pratar du schacklar relativt djupet nu eller driver du med mig?

Elina sa...

Jag vet inte, du säger att ankaret löper fritt, är jag helkorkad som tror att det hänger och dinglar där efter er då? Nej, pinsamt nog så driver jag inte med dig, jag har bara en del av hjärnan som ibland är lite långsam :)

Anonym sa...

härligt, där e vackert på skagen och hade gärna vistats där du befann dig.


kram fårn tyrla på besök.

Johan sa...

Elina: Det var väl fel uttryckt av mig, kustkänning hade vi en bra stund före ankaret gick.

Löpa fritt, uhm.. alltså, utan återhållning. Som en hund utan koppel?! Figure of speach bara. Man släpper ankarbromsen och låter det falla rätt ner i botten. Sen är det inte fullt så enkelt som det kanske låter. Du har väl varit ute på båt?

Tyrla: Och jag hade gärna trampat lite dansk mark där för en kväll. Skagen är mycket fint.

Elina sa...

Haha, jag tror vi glömmer det där. Och ja, så klart jag varit ute på båt men det är väl lite som att säga att man blivit opererad och därför påstår sig kunna operera.. :)