måndag, februari 16, 2009

Björnmöte

Hade det inte varit för Hitler hade jag just nu legat för ankar i Danzig bukt. Hade det inte varit för Hitler hade jag anlöpt Königsberg på onsdag. Hade det inte varit för Hitler hade jag kunnat gå i land och se en vacker Hansastad och känt historiens vingslag över ett vintrigt Ostpreussen.

Istället ligger jag i Gdansk bukt utanför flottbasen Baltiysk och ska gå till kaj i Kaliningrad

Ryska vintervatten välkomnar

Jag levde aldrig under preussisk tid och kan inte gnälla över det, men 1988 missade jag Sovjet (året efter missades ett fortfarande delat Berlin när min mor rånades på reskassan i Nice - en annan historia). Familjen gjorde en resa till Nordkapp och en tänkt avstickare till Murmansk var planerad. Men utlänningar i Sovjet tilläts vid den tiden inte köra mer än 50 mil per dygn, vilket fick oss att aldrig korsa gränsen från Finska Lappland.

Nu är det Ryssland. Ryssland känns nygammalt och tsariskt. Veligt och vrångt. Som ett trotsigt efterblivet barn med superkrafter. Sovjet däremot, det fanns en slags trygghet med Sovjet. Man visste vad som gällde. Med Brezjnev hade vi maktbalans, kallt krig, femtio mil per dygn. Klara besked. Sen kom Gorbatjov och insåg ett och annat och plötsligt hade vi glasnost, perestrojka och en fallande Berlinsk mur. Järnridån sveptes bort över en natt och nu har vi alltså Ryssland.

Och Kaliningrad. Att Putin inte döpt om staden är ett mysterium. Det är som att ha kvar motsvarande Himmlerstadt eller Goebbelsheim i Tyskland. Herr Kalinin var ingen duvunge precis han heller.

Som naiv 16åring fascinerades jag av Sovjet. Dom hade bättre hockeylag och nationalsång än USA. Dom hade tuffare namn på underrättelsetjänsten, fetare atombomber, maffigare slott, större torg. Den enkla flaggan med hammaren och skäran utstrålade makt och kraft på ett helt annat sätt än opponentens tivolibanér. Det vilade något mytiskt över det enorma tillslutna landet i öster. Att befolkningen var svårt kuvad och lidande var på något vis alltför abstrakt för att det skulle gå att ta till sig. Det gick inte att föreställa sig inskränkningar i den egna rörelsefriheten eller dom totala intrången i människor integritet.

Idag ser man lite annorlunda på eran som varade från Oktoberrevolutionen till Berlinmurens fall.

Att Königsberg och Ostpreussen raderades ut tillskriver vi Hitler, det borde aldrig fått hända, men att giganten C.C.C.P. föll i småbitar kan vi inte skylla honom för. Eller kanske snarare tacka. För i ärlighetens namn var Sovjet rena skiten och jag är glad att nästa hamn faktiskt inte ligger i en diktatur.

Likväl är man ett Kalla krigets barn..

6 kommentarer:

Minna sa...

Oh oh oh! Du glömde nämna att Sankt Petersburg var huvudstad i Ryssland mellan 1712 och 1918. Sånt kan jag. Bara så där.

Johan sa...

Måste du genera mig såhär? Kände att det var något i texten som saknades ju.

Måste komma till Stockholm snart känner jag. Du ska få lära mig allt om Ivan, Peter och Nikolaus!

k sa...

Här fick man friska upp sina historiekunskaper minsann ..eller friska upp och friska upp, lösryckta ord/begrepp hamnade i ett sammanhang kanske man kan säga. Det där med Nice var dock en nyhet, men var kanske off the record sas :D.. Rysslands historia tillhör inte mina starkare sidor, så den lektionen tackar jag för =)

Spännande bild, med havsvatteneffekt!

Magnus Thorn sa...

Känns underbart som lärare i historia att läsa denna text!..:)
Jag kan också känna igen mig i texten, som ett barn av kalla kriget; ryska flaggan, hockeylaget mm.
Och du Minna, det var väl något mellan 1728-1732 om jag inte missminner mig...:)

Ha det gott mannen.

Ps. Och den bilden sa en hel del antar jag..

Johan sa...

Kine: Nice, nyhet, hur då? Hm jag kan nog inte påstå att jag är särskilt beläst när det kommer till Ryssland heller.

Bilden blev ganska ball, eller hur? Vi ligger helt still och det blåser som synes en hel del. Att färgerna blev som dom blev tackar vi däcksstrålkastarna under bryggan för :)

Magnus: Ah, trevligt om den uppskattades :)

k sa...

Nejdå, med anledning av min ringa kunskap om Ryssland, var det ett uselt sätt att göra mig rolig över hur lite jag egentligen kan.. genom att tro att Nice var en del av den.. men låt oss kalla det svammel, för det var knappast roligt alls. Speciellt inte för din stackars mamma, sorry :/

Ju mer man lär sig, desto mer inser man hur begränsad ens kunskap är.. det måste väl även gälla Rysslands historia..?

Ja, bilden är häftig.. surrealistisk ..som att möta meteoriter inifrån ett rymdskepp :)