lördag, januari 31, 2009

Första hamnstoppet

Det bar västerut från Kiel i torsdags; ligger i Rotterdam och ska strax dra igång med lossningen. Vi har ett väldigt fint väder men det är bitande kallt i vindarna.

Jag sov under anlöpet inatt och har inte sett så mycket mer än just vår lilla terminal här i oljehamnen. Och vad finns att säga? Det är cisterner, tankbåtar, ledningar och rör i mängder. Flodbåtarna, dom typiskt holländska som knappt något fribord har och som ser ut att sjunka vilken sekund som helst, far fram som vanligt och nyss provianterade vi från ett pråmliknande flytetyg. Skepparen och hans gast bar mössor, skägg, ylletröjor och var djupt räffliga i ansiktet - allt som saknades var varsin pipa. Fick känslan av att dom egentligen var fiskare som smugglade judar under kriget.

Den här båten är som från himlen sänd jämfört med den förra. Skepparen, en av 2:e styrmännen, chiefen, förstemaskinisten och kocken är alla herrar som kliver iland för gott inom 1-2 år. Deras kunnande tycks oändligt - för att inte tala om historierna från förr. Filippinarna är glada och hjälpsamma som vanligt, men skickligare och seriösare här. Hela båten andas kvalitet och sjövett.

Jag har lite annorlunda arbetstider. Splittad dagman och vakt, vilket passar perfekt. Förmiddagarna arbetar jag med Angelo som är bås ombord, därefter är jag ledig från lunch för att sedan gå på vakten 4-8 tillsammans med 2:e styrman Edvin. Det innebär att man får arbeta lite fysiskt i friska luften morgonvis, för att sen kunna tjocka sig i hytten (eller glo tv/film på nån fet plasma, slösurfa, gymma eller kanske basta) under eftermiddagen tills det är dags att gå utkik på bryggan i fyra lugna timmar.

Hytten är en fröjd. Ljus inredning (liksom i övriga båten), arbetsbord, skinnsoffa med tillhörande bord, rejält badrum med dusch, kylskåp, sövande koj och en duglig stereo. Det är som ett superfräscht vanligt mindre vardagsrum med ett undantag: jag har havsutsikt!

En detalj som är lite spännande: Vi vet fortfarande inte vilken vår nästa hamn är. Jag kollade lite i loggboken igår under vakten och det kan bli Reykjavik eller Kaliningrad likaväl som Brofjorden eller Tanger. Och vad lossningen anbelangar: En knapptryckning och pumparna går igång. Då lutar man sig tillbaka och tar en kanna kaffe. Vi har 19K m³ nafta i tankarna som ska pumpas ur och det beräknas pågå fram till lunch imorgon. Då har vi förhoppningsvis även fått en ny destination att ta sikte på.

Navigo är verkligen en båt att trivas på och jag är dundernöjd att vara här. Eftersom jag har internet i hytten är lite tätare rapporter att vänta och jag hoppas kunna uppdatera med lite bilder så småningom.

4 kommentarer:

Minna sa...

Som att du skulle gymma. Pahahha ;D

Johan sa...

Hähä, som om du nånsin tagit ett extra steg frivilligt ;P

Nina sa...

Låter ju som värsta lyxhytten detdär. Kan du ha det bättre, liksom?!?!?!

Skeppa på!

Johan sa...

Jag tvivlar. Det är så att man börjar skratta varje gång man öppnar dörren och kliver in. Löjligt nice!