tisdag, januari 13, 2009

Medresenärer

Under grillkvällen i förrgår fick vi en timmes cirklande sällskap. Ingen kunde tala om vad det var för något. Någon föreslog halvt på allvar att det var en felnavigerad pingvin, en annan att det var en afrikansk mås. Tror knappast det var något av dom förslagen. Minns att farfar hade ett uppstoppat exemplar i huset på Malmön och jag brukade hålla ögonen öppna efter såna. Sen av en händelse såg jag ett program där man talade om att fågeln vanligtvis brukar hålla till kring ögruppen Kap Verde, till vilken vi inte hade särskilt långt i förrgår. Inte så konstigt att jag aldrig såg till den som liten, men det var kul att få se en livs levande av vad det nu är för fågel.



Igår hade vi genomsökning av båten efter fripassagerare. Kändes lite olustigt på något vis. Det förekommer, mer ofta än sällan, att människor tar sig ombord för att få en fribiljett till någon annanstans. Det enda dom ser är att besättningen delvis är vit, därför måste båten gå till Europa eller USA. På vinst och förlust tar man sig sedan ombord. Utan någon egentlig vetskap om båtens riktiga destination eller hur länge den är till sjöss. Risken att frysa, hungra eller törsta ihjäl är inte helt liten och jag tycker det säger en del om situationen i många av länderna i Afrika. Folket vill bort, bara bort, och alla chanser som kan tas greppas direkt.

Jag fick söka delar av fördäcket och en av lyftkranarna och som tur var fanns där ingen, inte i något utrymme alls. Allt jag fann, förutom en oräknelig mängd flygfiskar vid sidan om båten, var ett par döda sländor. Och spindlar på bildäck, levande svarta randiga feta kryp, i varenda hörn. Kackerlackor också. Varje dag i mässen.

Ikväll är mitt sällskap Rene och Lloyd, en mörkgul fläckad fullmåne och två skepp på nordgående och då och då några mötande. Jag jobbar mest med radarn och ARPA och ser destinationer som Capetown, Singapore och Guayacan. Kikarn åker fram då och då, men nattetid ger den inte alltför mycket information.

Vi går utanför Mauretanien och har ett drygt dygn till passage av Kanarieöarna.
Vädret har legat på stadig kuling hela dagen och sjön börjar äntligen bli grov.

Johan

1 kommentar:

Magnus Thorn sa...

Sköt om dig mannen!