fredag, december 05, 2008

Påmönstring

Vi fick reda på rederi och fartyg idag inför kommande påmönstring. Några fick högvinsten och hamnade på jordenruntresor med rena lyxfartygen, andra drog nitlotten och hamnade på slitna danmarksfärjor. Själv hamnar jag på ett litet (2300 dwt) torrlastande skepp i Nordeuropeisk trafik. Hade önskat mig oceanfart, nån tripp över Atlanten eller kanske korsa ekvatorn med en lite kraftigare bulkbåt på spotmarknad. Men, det här är ändå en mellanvinst jag definitivt är nöjd med.

72 meter stål som häver sig på Nordsjön i rasande vintervindar, ut över Doggers bankar. Känns som någonting att bita i när jag embarkerar 1:a januari för 10 veckor till sjöss. Det blir nog bra och snart är det tid.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vad spännande J! Hoppas du har det bra, och att du framförallt mår bra! Har du vägarna förbi så hör av dej :) Jobbar ju lite då och då..

Kram M

Elina sa...

Vilket rederi är det du åker med? För om du åker runt i Nordeuropeisk trafik är risk/chans stor att kocken är min gode vän :)

Magnus Thorn sa...

Låter gott det där. Känns som liv, vindar och hav, natur i rörelse. Det är där man vill vara.

Ha det gott.

Nina sa...

Grattis till mellanvinsten! Bra blir det säkert!

Johan sa...

Micaela: Tentaperiod i antågande, annars är livet nära nog en tiopoängare nu. Spännande ja. Håll kaffet kokande, jag kikar in innan jag sticker iväg :)

Elina: Österströms. Dom har ett 30-tal båtar. Du får maila mig namnet på din väns båt, så ska jag hålla ögonen öppna. Eller munnen?

Magnus: Ju mer jag tänker på det desto rättare känns det med Nordsjön och en relativt liten båt. Tror upplevelsen och närheten blir rejält mycket häftigare än på en gigantisk tanker. Må väl där uppe!

Nina: Oui, danke. Får hålla tummarna att besättningen är vettig bara, så kommer det bli galant det här.

Anonym sa...

Tufft! Vad roligt för dig - och praktiskt, att äventyret finns fint förpackat i din utbildning! =)

Upptäckte just att vår praktik - även den 10 veckor låg en termin längre fram än jag först trodde. Men det känns på något sätt bra, så kanske de inproppade pluggobjekten och ämnena hunnit lagras som kunskaper, minnen och praktisk erfarenhet. Jag kommer nog aldrig att sluta fascineras över människokroppen.

Johan sa...

Jag håller helt med dig. Varvad praktik passar åtminstone mig väldigt bra.

Det är bra. Ut och knåda lite ömma ryggar och spännande kroppar med dig :)