måndag, december 15, 2008

Kasta loss

Som kanske anats har både datum för embarkering och båt ändrats. Dagen är spikad till den 18:e december och påmönstring sker i Amsterdam. Båten är en rejäl pjäs av typ RoLo som går i trafik mellan Europa och Västafrika. Jag kommer inledningsvis gå som dagman under Båsen, för att så småningom spendera mer och mer tid med vaktgång på bryggan. Två vändor om ca 35 dagar vardera blir det innan jag mönstrar av.

Internet finns tyvärr inte ombord, däremot går det bra att maila. Förhoppningsvis kommer jag därför ändå att då och då, med viss hjälp här hemifrån, kunna uppdatera både här och bilderbloggen. Kameran kommer att få arbeta.

Utan att göra för stor sak av det så blev det verkligt för första gången idag. Upp till sjukhuset för vaccination mot Gula Febern. Rätt roligt med färger på feber för övrigt. Knepig spruta annars tycker jag. Inte värre än ett myggbett, men jag blev rejält vimlig av den. Lite dåsig och full av olustkänslor. Men nu sitter den i tio år.

Under kvällen gav jag mig ut på promenad tillsammans med en vän, och jag måste bli blödigare för varje år som går. Det blev känslosamt ett tag. Det kan visserligen bero på att jag tycker mycket om henne, att mötet var fint och att det nu dröjer ett bra tag innan jag får se henne igen. Själv skulle hon till Brasilien några veckor i januari/februari och vi kommer säkert ha massa roligt att berätta för varandra när vi ses igen, men avsked och farväl hör verkligen inte till mina starkare sidor.

Imorgon skriver jag tentamen i sjömanskap och på onsdag i lasthantering. Därefter är det hem och packa och invänta torsdagens 06.45 när planet lyfter från Landvetter mot Amsterdam där hamnagenten möter upp. En fin sak är att jag får sällskap av en student från Kalmar på resan. Om hon är nautiker eller ingenjör och ska vara på samma båt vet jag inte, men det känns helt okej att vara två såhär på resan till första törnen.

Julafton kommer jag spendera någonstans troligen i höjd med Marocko och Nyårsafton firas även den på öppet vatten, en dag efter vi lämnat Senegal och Dakar bakom oss på vägen mot Guldkusten.

Det kommer bli bra det här.

8 kommentarer:

Anna sa...

Lycka till nu och God Jul och Gott Nytt År får man väl säga med!

Anonym sa...

Det kommer bli så bra tror jag. Hoppas du får en grym resa och roliga upplevelser!

Vet själv hur svårt det är att säga hejdå. Sjukt ändå. Även om man är superladdad för att åka, är det ändå så svårt att se någon i ögonen, ge den en kram och sedan bara... Gå.

Anonym sa...

Gud vilket äventyr :)
Lycka till!
God Jul å Gott Nytt År!

Johan sa...

Anna: Tack, och tack detsamma.

Moa: Tror det jag också. Vem trodde vi skulle vara här för ett år sen?

Sjukt ja. Man är grymt kluven. Men bara man kommit iväg så lättar det upp. Och vet man att man ses igen så..

Therese: Visst är det. Hoppas jag får tillfälle att uppdatera här då och då.
Tack detsamma. Hoppas helgerna blir bra, att det faller lite snö också :)

k sa...

Det kommer att bli kanon! Även om jag förmodar att du inte klarar dig utan en maffig dos resfeber! Men hellre det, än gula febern :D

Fint att ha en vän att sakna. Och fortare än du anar så ses ni igen, som om tiden inte har passerat alls. Det är nog just det som kännetecknar en god vän :)

Johanna sa...

Jag önskar dig lycka till! Själv vågar jag knappt åka färjan till Danmark. Jag ska tänka på dig när det stormar.

Elina sa...

Drömde om hav som stormade i natt men himlen var blå och skeppet armbågade sig fram genom vågorna, kan väl inte betyda annat än att er resa blir allt vad du önskar dig?

Färdigbloggad sa...

Oj, önskar lycka till och känner ett litet sting av sorg över att du inte ska blogga så mycket framöver. Men ha en kul resa!