onsdag, augusti 06, 2008

Rättvist och lämpligt

Få fjärran saker har så stark inverkan på mig att jag blir fysiskt illamående bara av att höra om dom. Men två saker påverkar mig alltid på samma sätt. När jag hör/läser/ser om kvinnlig omskärelse utförda med slöa plåtbitar eller glasskärvor på småflickor i hyddor i Afrika blir jag illamående. Det knyter sig i magen när jag föreställer mig den smärtan, skändningen och orättvisan som måste utstås. Likaså blir jag vinglig och dålig när jag förstår och tänker på dödsstraff och avrättningar. Den ångest man som dödsdömd måste uppleva varje dag timme minut kan man, precis som med dom omskurna flickorna, inte föreställa sig. Jag skulle tro att man måste suttit i hyddan med benen isär, eller ensam i death-row för att alls förstå. Men det jag känner är tillräckligt för att jag ska bli dålig och idag var en sån dag.

I Tingstadstunneln imorse hörde jag alltså på nyheterna att Texas bara någon timme tidigare lät avrätta mexikanen José Ernesto Medellin med giftinjektion, för dennes brott begångna1993. Det rådde tydligen inget tvivel om att han är skyldig till våldtäkt och mord, men hans rättsliga hjälp vid domen var högst bristfällig. Det fick den internationella domstolen i Haag att beordra Texas att skjuta upp verkställandet tills dom frågetecken som fanns i rättsfallet utretts helt. Även George W Bush (tidigare guvernör just i Texas) uppmanade Texas att avvakta, till min förvåning. Men när USA’s högsta domstol inte fann några skäl för Texas att underkasta sig domstolen i Haag, samt att presidenten inte har makt att intervenera i enskilda rättsfall, var inte Texas sen att verkställa domen.

När Texas förra året skulle genomföra sin 400:e avrättning sedan återinförande av dödsstraffet på 80-talet protesterade EU. Det gjordes eftersom Johnny Ray Connor, dömd för rånmord, företrätts av en advokat som vanskötte ärendet så till den grad att många menade att statens rättsväsende helt brutit ihop. EU vände sig direkt till den ende enskilde person utanför domstol som har makt att benåda dödsdömda; guvernören Rick Perry. Denne svarade EU med följande: Texas har sedan länge beslutat att dödsstraffet är ett rättvist och lämpligt straff för de hemskaste brotten mot våra medborgare.

Så var den med den saken och Johnny Ray Connors och José Ernesto Medellins liv, tyckte Rick Perry och Texas. Låt oss hoppas, om vi nu aldrig kan påverka USA i någon riktning, att Rick Perry aldrig ställer upp i något presidentval och en dag hamnar där George W Bush sitter idag. Hur det skulle sluta vill jag inte ens tänka på en kort sekund.

3 kommentarer:

Åsa sa...

Jag minns 1998 då Karla Faye Tucker avrättades i Texas (har för mig att Bush var guvernör där då) hon avrättades med en giftinjektion. Hon var den första kvinnan som blivit avrättade sedan 60-talet.

Vad jag inte förstår är, all uppståndelse som blev runt henne och dödstraffet isig bara för att hon var kvinna, varför ifrågasätta denna groteska handling just då, när 100-tals män hade dött innan henne?

Nej, nu blir jag upprörd.. så.

Anonym sa...

Usch ja och det finns så mycket mer vidrigheter när man tänker efter så att man inte vill tänka efter.

Tänk att få sitta i åratal och vänta på något sånt. Väntan måste vara värre än själva genomförandet och sannerligen ett brott mot mänskliga rättigheter. Men de friskrev sig tydligen rättigheten att vara människa, inte i den stund de genomförde brottet..utan den dagen de blev gripna för brottet.

Johan sa...

Åsa: Kanske en kvarleva från tider då kvinnor och barn fick företräde till livbåtarna? En tid som USA delvis tycks leva kvar i.

Kenni: Väntan är omåttlig grym. Att sitta i 15 år, under den pressen och med den ångesten, för att sedan sona brottet man begått är.. bara horribelt.