torsdag, december 03, 2009

Uppkörning - ARPA

Det låter ju som om man vore färdig med allting, men inte. Hela saken var som att köra upp för bil – man vet att man kan sina saker, ändå är man lite nervös. Och givetvis gjorde jag ett misstag på uppkörningen idag som höll på att skicka mig rätt ned i djupet.

Istället för att ställa in autopiloten på Fixed Radius råkade jag ställa den på Fixed Rate, vilket medförde att båten betedde sig som efterbliven. Och innan jag listade ut vafan som hände blev jag tvingad till en usel men nödvändig manöver via manuell styrning – tvärs ett trafikstråk i en TSS. Att jag alls lyckades ta mig igenom är ett under. Fattar fortfarande inte hur jag lyckades.

Alla CPA’n blev undermåliga (men inte värdelösa). Kursen igenom helt åt helvete och all plottning och avsättning fick liksom komma i sjunde hand eftersom jag hade fullt upp med att hålla båten på rätt köl och tungan rätt i mun. Tack och lov räddades jag av utebliven trafik i kustzonen. Hade det kommit en herrans massa skräp där hade det verkligen varit kört.

Märkligt vad lite nervositet kan göra med annars så säkert kunnande. Och ännu märkligare att jag blev godkänd, ty det där var verkligen min överlägset sämsta körning någonsin.

Men ja, godkänd som sagt.

1 kommentar:

Uppkörning sa...

Ja det är inte lätt att ta körkort!