fredag, oktober 31, 2008

Självklara frågor

Jag sitter och petar lite i min visumansökan till USA. Jag måste bland annat uppge om jag har några särskilda vapenfärdigheter och om jag har för avsikt att utföra terrordåd i landet. Dom undrar om jag haft samröre med Nazistaten eller varit inblandad i något folkmord. Dom undrar också om jag varit behäftad med smittosam sjukdom, fysisk eller psykisk(?), av betydelse. Har jag horat måste jag uppge det, och mer troligt, likaså om jag varit hallick. Vidare ska jag uppge om jag någonsin langat knark och om jag blivit arresterad, oavsett dömd/frikänd och skyldig/oskyldig, ska jag säga det också.

Egentligen är det inget av det som förvånar mig. Det som förvånar mig är att dom inte vill veta om jag har eller haft kommunistiska sympatier av något slag. Jag hittar Inga röda frågor alls. Kan det vara för att det  är för självklart att man inte är sanningsenlig i den frågan om man har skäl att inte vara det?

9 kommentarer:

Minna sa...

Du svarade väl helt sanningsenligt på frågorna Johan? Det gjorde du väl? Heeelt sanningsenligt.

Johanna sa...

Det kanske är frågan om en eventuell smittosam psykisk sjukdom som egentligen är Den röda frågan? Lite, med amerikanskt mått mätt alltså, smart maskerad. Hehe.

Johan sa...

Minna: Haha, but of course, nåt annat är otänkbart! Eller vilket av allting tyckte du jag skulle luras om? Det är ju bara att välja vad som helst :P

Johanna: Åh du, så klart, jag borde ha förstått själv. Då får man ändå ge dom det; subtila kan dom vara när det uppenbara blir för uppenbart.

Anonym sa...

Hm... Hur många svarar egentligen ja på någon av de frågorna??
Då lär man ju aldrig bli insläppt i det landet igen :)

Johan sa...

Haha, ja Therese. Det är det man undrar. Men kanske känner någon sig trygg och manad till sanning när dom finstilt under alla frågor talar om att "om du svarar JA på någon av ovanstående frågor behöver det inte automatiskt innebära att du nekas visum, däremot kan du komma att kallas till intervju vid ambassaden".

Right.

Elina sa...

Haha, det finns så många anspelningar jag kunde göra men det är nästan för uppenbart :D

Fast idag är det väl inte kommunisterna som är de farliga och behöver motas i grind utan det finns nog länder som är betydligt farligare?

Johan sa...

Vad menar du med det, va? VA?

Hm ja förvisso, som Nazityskland till exempel?

Anonym sa...

jasi, vad finns kvar att säga om det där landet? Måste väl ändå säga att jagär fascinerat, på ett bakvänt sätt hur en sådan spännvidd kan finnas inom samma gränser - hur tolerans och fördom kan husera så tätt inpå, eller hur gränsen mellan frihet och förtryck kan vara så liten. Mycket kan nog sägas, men helt klart spelar de på alla strängar ...även om hela skalan inte låter alltför vacker.

Och återigen...smittosam psykisk sjukdom?? Arv och miljö med andra ord? =)

Johan sa...

Jag fascineras jag också. Jag undrar om det aldrig slagit regelmakarna där borta varför dom måste ha alla dessa regler. Undrar dom inte varför det är så många som vill landet illa?

Haha ja det där är ju bara dråpligt. Fast det kanske florerar såna för fullt där borta? :)