söndag, oktober 26, 2008

Änkornas tid

På vinst och förlust gick jag för en vecka sedan till Bohusläns Museum och för första gången gick jag därifrån med stor behållning. Dels för att båthallen var ny för mig, men framför allt för den fina utställningen Kustland. Mycket snyggt och givande. För vem som helst som har vägarna förbi är det en vacker utställning.

Det mesta kändes mig bekant, men som om det förevisades mig i en ny form. Jag fick veta att den lilla remsan här, Bohuskusten, förr var den mest änketäta i hela landet. Söner, makar, fäder försvann och kom aldrig tillbaka. I en glasmonter låg en liten kalender från år 1925 som visade en uppställning som en änka gjort över vilka i hennes närhet som också var änkor. Sidan var full med namn skrivna i gammal skrivstil.

Jag tänkte på den där utställningen när jag var i Grundsund idag. En liten ort tämligen befriad från turism och kommers, även under den så välkomnade sommaren. Där finns dom två restaurangerna Pelles Rökeri och Smultron och Tång, men annars är det inte mycket som påminner om pressen långväga besökare sätter på kustsamhällena här. Husen är gamla, många välvårdade, men dom är inte så hysteriskt omhändertagna som dom av rosor överbeväxta husen i grannbyn Fiskebäckskil. Det känns äkta i Grundsund.

När man rullar ner i samhället ligger en liten Ica-butik till höger och ett slags kombinerat fik/konditori mitt emot till vänster. Där kliver man ur och förundras över hur romantiserad man gjort den här lilla platsen i tv-serien Saltön. Bara några kliv därifrån ligger kyrkogården med mycket som vittnar om det jag såg i utställningen på museet. Tar man en närmre titt ser man hustrugravar på flera platser. Där ligger dom, änkorna. Männen, fäderna och sönerna har fått en stor obelisk rest som minne och deras namn har graverats in.

Innan man kommer fram till kyrkan går man över en liten bro, och tittar man åt nordväst kan man omöjligt låta bli att charmas av alla bodar och små båtar som ligger huller om buller. Det är utan tvekan en av dom mest tacksamma vyer att rikta en kamera mot i det här landskapet. Men så slås man av änkegravarna och obelisken och inser att livet inte alltid bestått av smultron och tång i dessa trakter. Jag står där ett slag vid stenpelaren, alldeles bredvid ett stort och fint stockankare, och läser namn efter namn på dom fyra sidorna, förundrad över den strävsamhet som måste genomsyrat hus och hem vid tiden för skeppens förlisningar. Vilka var alla dessa människor, dom som försvann och dom som blev kvar?

När jag går ifrån kyrkan slår det mig också, eller kanske ännu hårdare, hur vi lever som bortskämda barn allihop idag. På små slingriga knaggliga vägar av asfalt, ner mot hamnen där det är trångt mellan hus och bodar, är jag ändå skamset tacksam över att jag inte behöver lägga ut i en segelskuta på ett ilsket disigt hav för att hämta in sillen. Tacksam över att änkornas tid är förbi.

11 kommentarer:

Anonym sa...

.."Vilka var dessa människor, dom som försvann och dom som blev kvar?".. jag delar din nyfikenhet och undran om de människoöden som fanns. Om dem som fick sätta livet till och om dem som resten av sitt liv fick bära namnet "Änkan", framför sitt efternamn.

Förövrigt en fin beskrivning av Grundsund!

Elin sa...

grundsund..var det ett ställe vi hann se? har för mig att se inte är fallet.. =/

Johan sa...

Kine: Inte kan det ha varit muntert att ha "Änkan" som tillnamn, och särskilt lätt att bli av med det kan det heller inte varit med tanke på den begränsade tillgången på män.

Ja Grundsund är charmigt, men aldrig så allvarligt som idag.

Elin: Jo, det var utanför Smultron och Tång den lilla hundvalpen satt, ju.

Elin sa...

ja men just ja! vi var aldrig ur bilen i grundsund, nu minns jag!

och vem kan glömma den där ursöta valpen.. =) vi skulle ha lånat den ;)

Anonym sa...

Härligt med lite utomstående intryck och perspektiv mitt i alla studier, behöver pauser och andra tankar också..eller var du där på grund av studierna? =)

Hoppas dina skrivningar löste sig till det bästa! Själv börjar jag ana ljuset i tunneln...onsdag eftermiddag, då är det över - för denna gång..

Färdigbloggad sa...

Åh, du bara måste läsa "Sefrin och Manda" som så tydligt speglar den tid du här beskriver... Hoppas du hittar den! Eller du kanske gjorde det på museet?

Johan sa...

Malin: Nej, jag hade egentligen tänkt mig till Svarte Huvud för att umgås en stund med Ulrik (stormen som drog in), men han hade i stort sett gett upp så jag valde ett lite närmare ställe.

Jodu, jag tror nog det gick fint. Skulle tro att din period varit aningen mer hektisk än min. Så, en tentöl eller fem är du lätt värd imorgon :)

författarn: Jag faktiskt där igår i det ärendet. Stängt, till mitt förtret. Sen kom jag på att, brukar inte museer har stängt på måndagar? Nå, nytt försök senare i veckan.

Anonym sa...

Hej Johan! Här kommer en rapport från andra sidan tentaupplevelsen. Överlevde, kan dock inte säga om det blev med hedern eller förståndet i behåll, tiden får avgöra =)

Blir ingen tentöl ikväll, däremot en välförtjänt och efterlängtad långtur med hästen, hon har varit lite försummad sista tiden..
Men jag tog mig ett ärende till systemet idag iaf, så snart blir det av.

Anonym sa...

Vad är det för fråga du går och bär på?
/Abby

Elina sa...

Alla dessa kvinnor och män, vilka historier de måste ha haft inom sig. Även om det är skönt att den tiden är över finns ändå längtan tillbaka till delar av allt de upplevde, eller hur?

Johan sa...

Malin: Då sitter vi i samma båt. Nu kommer den verkliga terrorn; väntan. Men vi håller tummarna :)

Hoppas turen på hästryggen var trevlig. Och dom inhandlade varorna likaså!

Elina: Är det inte knepigt det där? På något sätt avundas man dom där människorna, dom som levde när allt fortfarande kändes äkta. Men samtidigt, skulle vi verkligen vilja byta? Jag tror faktiskt inte det.