söndag, november 07, 2010

Kaptensyrket - varför?

”Jag vill bli kapten när jag blir stor, för det är ett kul jobb som är lätt att göra. Kaptener måste inte gå så länge i skolan, dom behöver bara lära sig siffror så att dom kan läsa av instrumenten. Jag tror att dom måste kunna läsa kartor, så att dom inte seglar vilse.

Kaptener måste vara modiga, så att dom inte blir rädda när det är så dimmigt att dom inte kan se; och när propellern ramlar av ska dom behålla sitt lugn, så att dom vet vad dom ska göra. Kaptener måste ha ögon som kan se genom molnen, och dom får inte vara rädda för åskan och blixten, som dom har på närmare håll än vad vi har.

Kaptenernas lön är en annan sak jag gillar. Dom tjänar mer än vad dom kan göra av med. Det beror på att dom flesta människor tror att det är farligt att köra en båt, utom kaptener, för dom vet hur lätt det är. Det är inte mycket jag ogillar, utom det att tjejer gillar kaptener. Alla tjejer vill gifta sig med en kapten, så kaptenerna måste alltid jaga iväg dom för att få vara ifred.

Jag hoppas att jag inte blir sjösjuk, för om jag blir sjösjuk kan jag inte bli kapten, och i så fall måste jag börja arbeta.”

Pojke, 10 år - Storbritannien.

Imorgon 12.20 lyfter planet mot Shiphol, Amsterdam. Sen påmönstring i Rotterdam nån gång under eftermiddagen. Ä n t l i g e n. Jag hoppas mina ögon kan se genom molnen och att jag inte blir sjösjuk nu bara.

5 kommentarer:

malin sa...

Jag önskar dig en fin resa, trevliga möten och nya insikter.

däremot förstår jag inte hur ni hela tiden envisas med att åka bort över jul. Är det för att testa hur gärna ni vill bli ert yrke, eller råkar det bara bli så?

Ta hand om dig.

Johan sa...

Tackar.

En slump, rätt bra sådan. Hemma varannan jul är alldeles lagom.

Ska göra mitt bästa.

kine den förskräcklige sa...

haha jag vet inte var någonstans jag började ana oråd, men helt säker var jag inte förrän jag läste texten: Pojke, 10år...

Det var allt en finurlig 10åring. Dina ögon kommer med rätt vilja att vara radar och blicken stabil så att inga sjösjukor vågar sig nära. Tjejerna kommer att hålla sig på ej simbart avstånd. Så allt är ju lugnt kan man väl säga! :)

Johan sa...

Jag undrar hur jag själv hade formulerat mig i den åldern, det var väl ungefär just då som drömmen på nåt sätt föddes.

Allt är lugnt, så är det, japp.

Magnus Thorn sa...

Take care mannen. Det låter j...t lockande att ge sig ut på sjön. Det är väl en längtan jag har om att komma bort, som funnits med mig hela livet, inte nödvändigtvis ensam. Och den där längtan med sjön, tror jag har att göra med vad som döljer sig bortom horisonten..

Ha det gott.