När jag flugit till diverse hamnar för att mönstra på har jag tyckt att det känts ganska häftigt. Äh, jag tar flyget till jobbet, ungefär. Så icke denna gång, ty igår behövde jag bara ta mig till Skandiahamnen i Göteborg, för att mönstra på Atlantic Companion. Det hela tog en kvart (kamrat Eric var vänlig och skjutsade) och det kändes lyxigt att kliva på i sin egen stad.
Vi la ut igår vid 21:40 och går nu mot Hamburg och är för närvarande i höjd med Århus, fast självklart väster om Danmark, ute i Nordsjön.
Jag har varit ombord i ganska precis ett dygn och har inte hunnit med så mycket mer än att bekanta mig med båt och besättning. Det mesta är väldigt positivt, än så länge.
Schemat är i stort som så att jag går 12/4-vakten. Således hundvakten och eftermiddagsvakten, med små variationer. Det kommer jag göra tills vi lämnat Europa, då det blir dagmanstjänst på däck i huvudsak. Således bryggtjänst i kustnära områden och däckstjänst ute på Atlanten, vilket passar mig bra.
Jag är relativt nyvaken och ska strax gå upp i mässen för lunch, innan det är dags att bege sig till bryggan igen. Vi tar lots för Hamburg 18:00 och jag hoppas infarten blir fin med okej ljus i åtminstone några timmar, så att man kan ta en bild eller två. Det är för mig en ny hamn och det är ju alltid något extra med den saken.
För den som vill följa resan och vår exakta position kan den här länken vara användbar: http://www.marinetraffic.com/ais/se/shipdetails.aspx?imo=8214152
I kolumnen till vänster finns information (i länkform) angående last port of call, destination och aktuell position. Förutsättningen är att vi befinner oss någorlunda nära land och en AIS-station. Ute på Atlanten är sidan således värdelös (i ungefär 6-8 dagar som överfarten tar).
Nu; lunch!
2 kommentarer:
Hurra vad roligt, ser fram emot detta nya lass havs- & hamnrapporter!
Ja, välkommen åter säger vi väl då :)
Skicka en kommentar